Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

Segon dia de caos als aeroports

Es declara l'estat d'alarma

El consell de ministres s'ha reunit durant tres hores en sessió extraordinària després que el comandament militar no hagi aconseguit fer tornar els controladors a la feina

Després de tres hores de reunió extraordinària, finalment el consell de ministres ha decidit declarar l'estat d'alarma. Els controladors passen a estar mobilitzats, de manera que en cas de no assistir al treball estarien incorrent en delicte penal. El decret es publica a la una del migdia i, a partir d'aleshores, les autoritats militars que estan al front de les torres de control comunicaran als controladors quines són les seves responsabilitats i quines les conseqüències, cas de fer-ne cas omís. El decret serà comunicat immediatament al Congrés i té una durada màxima de quinze dies. Si calgués ampliar-lo, faria falta l'autorització del Congrés. Fa minuts, el president del govern espanyol ha parlat amb Rajoy per posar-lo al cas de la situació. El vicepresident espanyol ha confirmat també que, a banda dels ministres i de Zapatero, s'ha convocat a la reunió a l'advocat general de l'estat, i també al fiscal general de l'estat, per tal que donessin consell jurídic.


Mentrestant, Aena ha donat per perdut el dia d'avui i no creu que es pugui obrir l'espai aeri fins demà. Rubalcaba, però, ha matisat i declarava que si durant les properes hores es poden fer avenços envers la normalització aleshores es podria considerar escurçar aquest termini.


Mentrestant, el caos s'intensifica als aeroports. Als passatgers frustrats d'ahir cal sumar-hi els que han acudit ara perquè tenien vols previstos per avui. De poc han servit els reiterats avisos que demanaven als usuaris de no venir als aeroports: les instal·lacions estan totes col·lapsades de clients que consideraven que rebien millor informació presentant-s'hi personalment.


Una militarització poc resolutiva, de moment


La militarització dels aeroports ha servit de molt poca cosa, almenys en les primeres hores de l'operació. Part dels controladors s'han incorporat al torn del matí, però la majoria es neguen a treballar. Al Prat, s'hi han presentat 12 dels 26 que havien d'anar-hi, i la situació continua bloquejada, amb els militars a les torres de control.


Com ja va quedar clar aquest estiu, quan els tècnics civils amenaçaven de fer vaga, els controladors militars no estan formats per arribar al Prat o a Barajas, seure i començar a fer enlairar avions. Necessiten un reciclatge específic per a cada aeroport. Per tant, l'entrada en escena de l'exèrcit de l'aire només podia ser una mesura coercitiva: l'objectiu era convèncer els controladors que el govern espanyol està disposat a tot i arrossegar-los a treballar.


Una matinada en compàs d'espera


El dispositiu s'ha posat en marxa aquesta mitjanit. Ho anunciava el vicepresident primer, Alfredo Pérex Rubalcaba, en una primera compareixença davant de la premsa, retransmesa en directe per televisió però que no admetia preguntes dels periodistes. Dues hores després, Rubalcaba tornava a repetir la posada en escena per comunicar, amb poques paraules, que José Luis Rodríguez Zapatero havia decidit convocar un consell de ministres extraordinari per a les nou del matí.


"Els que no acudeixin immediatament a treballar, passaran directament a disposició judicial i podrien ser jutjats i condemnats a penes dures de presó", anunciava el vicepresident de matinada. Però l'advertiment no ha causat l'efecte esperat. Ni tampoc les crides de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA). Al matí, el 50% dels controladors ha acudit a les torres de control, però no han signat la fulla de servei. En paraules de Rubalcaba, la presència de controladors ha estat "desigual i merament formal en molts casos, perquè hi són però a la pràctica no treballen".


La vaga salvatge iniciada ahir a la tarda pels controladors és una reacció "espontània" en cadena a l'aprovació d'un decret sobre el nou model aeroportuari, segons la UCAS. El sindicat insisteix que està fent "l'impossible" per aconseguir que els controladors tornin a la feina, segons diu César Cabo, el popular portaveu de la UCAS, al seu Facebook. Tanmateix, els mateixos representants insisteixen a indicar que el decret d'aquest divendres ha estat un intent d'imposar "per la força" un canvi en les condicions laborals del col·lectiu. Es queixen, per exemple, que el mecanisme previst a partir d'ara per fer el recompte d'hores anuals considera absentisme les baixes per malaltia o les hores de formació no estrictament aeronàuitica.


La conclusió és que controladors i govern espanyol han interpretat de manera molt diferent els acords a què van arribar després de la crisi de l'estiu. De fet, el ministre de Foment, José Blanco, ja va dir ahir sense embuts que l'objectiu era "acabar amb els privilegis injustificats d'aquest col·lectiu". El fet que el decret inclogui explícitament la possibilitat de militaritzar el control aeri suggereix que l'executiu de Zapatero temia una reacció contrària a la nova norma.

Més continguts de