Societat 04/10/2015

Els centres educatius exploren alternatives a Facebook

Ensenyament incentiva xarxes socials internes i pares i experts ho aproven

Nereida Carrillo
2 min
Les escoles busquen xarxes amb entorns més restringits que Facebook i Twitter.

Barcelona“Quan es parla de xarxes socials pensem en Twitter o Facebook, però de xarxes socials n’hi ha moltíssimes”, explica Jordi Jubany, formador en competències digitals per a docents. Les alternatives a la xarxa de l’ocellet i l’imperi de Zuckerberg són menys conegudes i tot just els centres escolars les exploren amb timidesa. Les veuen com una solució més adequada per difondre les seves activitats i fer servir les xarxes com a eina educativa, però compatibilitzant-ho millor amb la privacitat dels menors i restringint-ho tot plegat a la comunitat educativa.

El president de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac), Àlex Castillo, assenyala els avantatges i els riscos de l’ús d’eines com Facebook i YouTube: “Les xarxes ens permeten veure quin és el desenvolupament d’una activitat a l’escola sense necessitat de ser-hi, però això es pot fer sense que estigui penjat en un lloc al qual tothom tingui accés”. La Fapac i experts en privacitat advoquen per entorns restringits, penjar les fotos amb eines com Picassa i Flickr, espais en què calgui una contrasenya que només es facilitarà als pares i professors.

El responsable de l’àrea de tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement del departament d’Ensenyament, Jordi Vivancos, explica a l’ARA que han posat a l’abast dels centres un nou servei, Nodes, perquè creïn les seves webs. El servei inclou la possibilitat d’impulsar una xarxa social interna, limitada a la comunitat educativa. “La gestió dels usuaris i el control els té el centre”, explica Vivancos. Jubany recalca la idoneïtat d’aquestes eines perquè els errors de l’aprenentatge no quedin per a la posteritat: “Aquest tipus de xarxes van molt bé com a entrenament. Tot el que hi passa no està a la llum pública i estàs treballant maneres correctes de relacionar-te, de compartir coneixement”.

El perill de WhatsApp

Més enllà de les xarxes socials restringides, una eina que s’ha convertit en tot un fenomen és WhatsApp. Ricard Martínez, president de l’Associació Professional Espanyola de Privacitat (APEP), lamenta que es pugui fer servir per xafardejar sobre els alumnes: “Els mestres tenen un deure de respecte sobre l’administrat i un deure de secret sobre les dades dels seus estudiants. El que passa a la classe de tercer es queda amb el mestre del xiquet de tercer”. El president de la Fapac lamenta que de vegades els pares difonguin amb aquesta eina alarmes innecessàries. “És una comunicació molt immediata -explica Jubany- i de vegades la gent fa que un rumor o un malentès s’escampi a una velocitat massa gran. La recomanació, doncs, és comprovar sempre les informacions”.

stats