Publicitat
Publicitat

ENSENYAMENT

Una escola de Poblenou atura les classes per fer la Setmana del Silenci

El projecte propicia la reflexió entre els alumnes amb diversos tallers

Arribar a l’escola i trobar que la façana s’ha convertit en un cel, que als passadissos no hi ha mobles, que la llum és lila i que et fan treure les sabates per poder entrar a les aules. Això és el que els va passar ahir als alumnes de l’escola La Llacuna del Poblenou, que van ser els protagonistes del que probablement és la primera vegada que un centre suspèn les classes per celebrar una setmana dedicada als silencis. La iniciativa l’ha ideat DadàBarcelona i ha tingut el suport de l’escola, que pretén fer viure als nens “experiències noves amb el silenci”. Ha costat un total de 15.000 euros i ha tingut el patrocini del districte de Sant Martí, Agpograf Impressors i INLEA, entre d’altres.

“Durant cinc dies volem fer coses màgiques: fer com si fóssim en un bosc, anar a llocs a caçar silencis... En definitiva, coses que en una escola no s’acostumen a fer”, va apuntar el director de La Llacuna, Jordi Canelles, a l’inici de la jornada davant dels 482 alumnes de l’escola. Recollint el fil, la ideòloga del projecte, Ester Rovira, va afegir que el silenci “no és com sempre s’ha dit que és”, sinó que “cadascú troba el seu”.

Mentre els organitzadors parlaven, els alumnes estaven expectants, fins i tot nerviosos. “Tenia moltes ganes que comencessin les activitats perquè no sabia el que passaria”, va explicar una alumna de tercer de primària, que va afegir que estava “molt il·lusionada” perquè a l’escola “es fessin coses diferents de les de sempre”.

Cada dia de la setmana es farà un taller diferent, dedicats a cinc tipus de silencis. Ahir es van centrar en la imatge, representada pel dissenyador Antoni Arola, l’escenògraf Max Glaenzel i el col·lectiu d’artistes Penique Productions. Els altres dies comptaran amb Lolo & Sosaku (música), Sonia Gomez ( performance ) i Manolo Alcántara (teatre-circ), entre d’altres. “Es tracta de crear un recorregut artístic d’un alt nivell i traslladar-lo als nens”, va explicar Rovira.

Tots els cursos de l’escola van passar pels diferents espais transformats: des d’una aula plena de canyes de bambú que arribaven al sostre fins a classes senceres forrades amb un plàstic de color o una habitació amb una imatge d’un bosc que simulava un paisatge.

Durant tota la setmana la façana de l’escola estarà forrada amb una lona que representa un cel, feta pel dissenyador industrial Octavi Serra. “Quan he entrat per la porta m’he sentit com si fos un gegant”, va explicar somrient un dels alumnes de tercer. Les reaccions dels alumnes diferien molt segons l’edat. Si bé els més petits deixaven volar la imaginació sense filtre i veien com apareixien animals a la “selva”, els més grans miraven les transformacions amb els ulls com unes taronges. “Estic molt emocionada”, deia una alumna de sisè.

Capgirar l’escola “en el bon sentit”

A banda d’entrar als espais transformats, cada curs va triar la seva salutació silenciosa, i tots els alumnes de l’escola van definir en cinc paraules què és el silenci per a cadascun d’ells. Al final de cada jornada es faran alguns minuts en silenci: ahir es va començar per fer-ne dos i s’acabarà la setmana fent-ne 10, per preparar-los per al colofó final de divendres. Alumnes, mestres i famílies tallaran la rambla del Poblenou per fer una “columna de silencis”.

L’hora de dinar també està inclosa a la iniciativa. Pepi de Boissieu, que dirigeix un estudi creatiu, s’encarrega de fer menús “poc carregats”. Ahir el dinar era tot de color groc. “Ens han capgirat l’escola en el bon sentit. Les coses s’han de provar i cal córrer el risc que potser passin coses que no ens esperem”, va defensar el mestre de segon Ferran Galimany.

Més continguts de