Societat 01/04/2014

El 23% dels nois catalans de 15 anys no saben resoldre problemes de la vida real

Es resultats catalans estan lleugerament per sobre de la mitjana estatal, però encara a la cua de l'OCDE, segons un nou informe PISA

Sònia Sánchez
2 min

BarcelonaEl 23% dels alumnes catalans de 15 anys no són capaços de resoldre problemes de la vida diària tals com comprar uns bitllets de metro o tren al millor preu o desxifrar els comandaments d'un aire condicionat sense les instruccions d'ús. Són els resultats de l'últim informe PISA presentats aquest dimarts, en què Singapur i Corea tornen a liderar el rànquing de 44 països estudiats quant a resolució de problemes.

L'estudi conclou que els resultats de l'estat espanyol en global són pitjors en aquest tipus de competències que en matemàtiques, ciència o llengua. A nivell global, l'estat espanyol presenta un 28% de nois de 15 anys sense competències per resoldre aquestes situacions quotidianes, quan la mitjana de l'OCDE és del 21% en aquests nivells baixos.

Els resultats mitjans de Catalunya (488 punts) estan lleugerament per sobre de la mitjana de l'estat espanyol (477 punts), però encara per sota de la mitjana de l'OCDE (500). Madrid (507 punts) i País Basc (496) tenen resultats més similars a la mitjana dels països desenvolupats analitzats en l'estudi.

La mitjana espanyola, doncs, se situa al nivell en què es considera que els alumnes no són autosuficients a l'hora de resoldre situacions que se'ls presenten i que s'escapen dels contextos als quals estan familiaritzats. La mitjana catalana se situa una mica per sobre, però encara es troba just al límit entre aquest nivell baix i el nivell immediatament superior, on se situen els alumnes autosuficients. Tot i que la diferència no és gran, Madrid i el País Basc ja es troben en aquest nivell d'autosuficiència.

En els nivells més alts, on es troben els alumnes de 15 anys que són capaços de resoldre ràpidament problemes complexos, Catalunya hi té un 9% dels estudiants, quan la mitjana de l'OCDE és de l'11%. En els països amb millors resultats, com Corea, s'arriba fins al 28% d'alumnes capaços de resoldre problemes complexos. L'estat espanyol té un 8% d'alumnes en aquests nivells més alts, mentre que Madrid en té el 13% i el País Basc, un 10%.

El nou informe PISA mira de mesurar la capacitat dels alumnes de 15 anys de "comprendre i resoldre situacions en què la solució no resulta òbvia de forma immediata". Unes situacions que se'ls presenten, en l'examen que els va fer l'OCDE, a través d'escenaris interactius a l'ordinador. Escollir la ruta més ràpida en un mapa interactiu que presenta les distàncies entre diversos punts mesurades en minuts o comprar uns bitllets de metro a través d'una pantalla tàctil com la que tenen les màquines dispensadores eren alguns dels problemes que se'ls plantejaven.

Si els resultats espanyols en matemàtiques, llengua i ciència, presentats el desembre de 2013, ja eren inferiors a la mitjana de l'OCDE, ara els resultats en resolució de problemes quotidians "són encara pitjors", tal com ha admès la secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio, que ha assegurat que la nova llei orgànica de millora de la qualitat educativa (Lomce) tracta de posar remei a això fent més incidència en l'aprenentatge competencial.

L'informe de l'OCDE apunta entre les possibles causes d'aquests resultats el fet que els estudiants espanyols estan "relativament poc familiaritzats amb l'ús dels ordinadors", en comparació amb altres països, la qual cosa va afegir per a ells més dificultat a uns problemes que se'ls presentaven de forma digital.

stats