Societat 22/02/2016

I a la R15, descarrilaments i freqüències sota mínims

A Móra la Nova tenen problemes amb la màquina de bitllets

R.r.
3 min
Vista aèria d’un tren aturat a l’estació de Riudecanyes-Botarell després d’un descarrilament, el febrer del 2016.

TortosaL’altra línia de Regionals de les Terres de l’Ebre també acumula retards i, molt pitjor, en menys de dos mesos ha patit tres descarrilaments de trens de mercaderies, un d’ells la setmana passada a Riudecanyes i un altre d’especialment greu el 23 de gener a Ascó, que va obligar a suspendre el trànsit ferroviari cinc dies. La falta d’inversions importants en el manteniment d’aquesta línia per on passen uns 70 trens diaris, la majoria de mercaderies, preocupa molt la comarca de la Ribera d’Ebre, que veu perillar el seu futur ferroviari i més tenint en compte que el seu desenvolupament econòmic i industrial ha anat molt lligat al ferrocarril. La R15, la de Barcelona-Móra la Nova-Saragossa, és actualment un dels corredors principals per a mercaderies que uneix Catalunya amb el centre i nord de la Península. Com que és de via única, es combina amb la línia de Barcelona-Tarragona-Lleida-Saragossa.

La línia, en perill

En una reunió recent del Patronat de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova, el secretari general de Ferrmed, el lobi empresarial que defensa les connexions ferroviàries entre l’estat espanyol i Europa, Josep Maria Rovira -forma part d’aquest patronat en representació del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya- va explicar que el ministeri de Foment projecta a mitjà termini desdoblar la línia Barcelona-Lleida-Saragossa per derivar-hi el trànsit de mercaderies, cosa que deixaria en una fràgil situació la R15. “Si es manté la línia és per les mercaderies. Amb 11 trens diaris de passatgers, la R15 seria una línia residual, sense futur”, apunta Jordi Sasplugas, president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova. Aquestes intencions, encara no oficials de Foment, podrien explicar en part les minses inversions d’Adif en el manteniment de la línia de Móra la Nova. Una falta d’inversió que Adif nega. De fet, segons el gestor d’infraestructures, en aquests moments està executant un projecte de modernització d’aquesta línia.

Entre les obres hi ha la renovació d’alguns trams de carril, canvis d’agulles, actuacions en túnels, instal·lació de fibra òptica o millores en el sistema d’electrificació. A més, Adif nega també que els descarrilaments siguin a causa d’un mal estat de la via. “Si fos així hi hauria més incidències”, apunten fonts de l’empresa, tot assenyalant que també s’ha de tenir en compte l’estat dels trens que han descarrilat.

Tres hores i mitja sense trens

Però més enllà dels descarrilaments, l’altra gran queixa de la comarca de la Ribera d’Ebre és el tancament de la taquilla de l’estació de Móra la Nova, l’estació de referència de la comarca, on Renfe ha instal·lat una màquina expenedora. “Només es pot comprar el bitllet amb targeta de crèdit i la majoria d’usuaris d’aquesta estació són estudiants i gent gran que no en tenen i l’acaben comprant dins el tren, i això a la llarga servirà d’argument per acabar tancant l’estació”, explica Francesc Moliné, alcalde de Móra la Nova. Una altra reivindicació és l’increment de la freqüència dels trens, ja que entre les 8.25 h i les12h del matí no hi ha cap tren de passatgers que pari a la comarca. “No cal que hi hagi trens cada cinc minuts, però pensem que la freqüència matinal és insuficient”, argumenta Josep Casadó, portaveu de la Plataforma Trens Dignes de les Terres de l’Ebre.

stats