ENSENYAMENT
Societat 22/05/2016

El repte de l’escola: “De memoritzar a comprendre”

Més de 400 representants de centres debaten sobre el nou model educatiu

M.r.
2 min
El repte de l’escola: “De memoritzar a comprendre”

Barcelona“El model del mestre que explica i l’alumne que apunta no serveix”. És el que deia ahir el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, davant d’un auditori del CosmoCaixa ple a vessar, amb més de 400 representants de centres de tot Catalunya. El projecte planteja unir “les ànsies de canvi” de desenes de mestres per transformar el model educatiu, potenciant l’aprenentatge dels alumnes amb un sistema més participatiu, pràctic i equitatiu. “Cal passar de memoritzar a comprendre”, rematava Vallory. El canvi passa per tots els àmbits de l’ensenyament: des de l’objectiu de les competències a les pràctiques d’aprenentatge, passant pels sistemes d’avaluació i l’organització dels centres. I la idea no és que quatre experts teoritzin sobre l’ensenyament, sinó que l’escola del futur es construeixi basant-se en l’“empoderament” dels mestres i dels centres. A la prova pilot s’hi han adherit 26 escoles capdavanteres i la inscripció està oberta durant els pròxims mesos perquè se n’apuntin més. De totes les que s’hi inscriguin se’n seleccionaran 200, a les quals es guiarà i s’ensenyarà a fer la transició al nou model a través d’eines, espais de reflexió i indicadors d’avaluació. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) serà l’encarregada de la part de recerca dins el projecte i avaluarà l’efectivitat i els resultats de les actuacions.

“Catalunya té una forta tradició pedagògica innovadora”, assegurava ahir la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, que va voler expressar el suport de la conselleria al projecte. El Govern i el Parlament van voler visualitzar també aquest suport amb la presència a les jornades del CosmoCaixa del vicepresident de l’executiu, Oriol Junqueras, i la presidenta de la cambra catalana, Carme Forcadell, així com de diferents diputats de l’hemicicle. “L’administració ha d’acompanyar i crear el marc” per desenvolupar el nou model avançat d’escoles, insistia la consellera d’Ensenyament, que assegurava que el projecte Escola Nova 21 ha de servir “per millorar l’atenció a l’alumnat amb més necessitats”.

Repensar el que ja es fa

El projecte no busca tant introduir les noves tecnologies o adoptar un mètode d’ensenyament que “estigui de moda”, sinó repensar l’actual model, “superant l’abisme entre el que es fa i el que és podria fer a les escoles”, segons el director de la Fundació Joan Bofill, Ismael Palacín. “Parlem d’innovació com a estratègia d’equitat”, assegurava ahir, explicant que no cal “inventar” res sinó “saber portar uns recursos raonables, que estiguin a l’abast de tothom i que ajudin a resoldre problemes”. El rector de la UOC, Joan Anton Planell, afegia que cal “generar coneixement des de la mateixa pràctica”. Tot i que pertanyi a l’ensenyament postobligatori, Planell apuntava que tots els àmbits educatius han de donar suport a l’actualització del model perquè “els èxits de les universitats depenen dels de les escoles”. Les places per la jornada de debat d’ahir es van quedar curtes. S’hi van inscriure 1.200 persones. Per continuar amb l’experiència, l’organització obrirà nous espais de debat a Lleida, Tarragona i Girona, i reeditarà l’acte d’ahir a la capital catalana. De les escoles presents ahir, segons l’organització, només un 36% eren de Barcelona ciutat i en un 62% dels casos es tractava de centres públics.

stats