Publicitat
Publicitat

EMPRENEM

El gran punt feble de Facebook: no rep ni un dòlar dels usuaris del mòbil i l’iPad

Les aplicacions de la xarxa social en aparells mòbils no tenen cap tipus de publicitat

Facebook es mira al mirall i es veu molt més guapo que la resta de celebrities tecnològiques. Si comparem les vendes de l'últim any amb el valor de mercat (per a la seva sortida a la borsa, Facebook ha valorat el negoci entre els 75.000 i els 100.000 milions de dòlars), la xarxa social creu que és cinc vegades més guapa que Google i 18 vegades més que Apple.

Les sortides a la borsa no són només un aparador, sinó que forcen les empreses a un exercici de transparència. Les obliguen a reconèixer els seus defectes. Quan soni la campana d'estrena, serà la cotització qui valorarà la bellesa de la criatura de Marc Zuckerberg.

Per als que vulguin invertir en aquesta companyia, la part més interessant del fullet de sortida a la borsa de Facebook és la que parla dels factors de risc. A les quasi 20 pàgines dedicades a exposar els potencials perills, hi ha un punt que destaca sobre la resta: Facebook no ingressa ni un cèntim del mòbil. L'empresa reconeix que, a finals del 2011, més de la meitat dels seus usuaris havien accedit a la plataforma mitjançant el mòbil, i que aquest nombre s'incrementarà de manera significativa en un futur proper. "Actualment no generem de manera directa cap ingrés per l'ús dels productes mòbils, i la nostra habilitat per aconseguir-ho de manera exitosa no ha estat provada". A més, afirma: "Si no som capaços d'implementar amb èxit estratègies de monetització per als usuaris mòbils, els nostres ingressos i resultats financers es poden veure afectats negativament".

I és en l'estratègia mòbil on el seu gran rival sí que hi té –i de quina manera– un peu. Android no és (encara) una gallina dels ous d'or per a Google, però sí que suposa una assegurança per al futur de les inversions del cercador en l'univers de la mobilitat, ja que és qui marca els estàndards. De fet, Facebook reconeix que no pot garantir que els dispositius mòbils més populars segueixin portant la funció de Facebook. "Nosaltres –explica la companyia– depenem de la interoperabilitat de Facebook amb sistemes operatius mòbils que no controlem, com Android i iOS, i qualsevol canvi en aquests sistemes que degradi la funcionalitat dels nostres productes o doni un tracte preferencial a productes de la competència ens podria afectar negativament".

Pressionat per la necessitat de fer créixer les fonts d'ingressos, fonts oficioses de Facebook reconeixien dilluns al Financial Times que treballen en una solució per a la publicitat al mòbil que podria estar enllestida d'aquí unes setmanes. Alguns analistes consideren fonamental que aquesta plataforma funcioni abans de l'estrena al parquet.

D'altra banda, els rumors d'una entrada dins el negoci de la telefonia mòbil són constants. La sortida a la borsa facilitarà a Facebook nous ingressos perquè Zuckerberg se'n vagi de botigues.

Etiquetes

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT