Els cotxes autònoms ja condueixen sobre la neu i en la foscor

Quan la imatge de vídeo tradicional no proporciona cap informació, el sistema es basa en el sensor LIDAR, que emet 2,8 milions de rajos làser per segon

Auri Garcia Morera
2 min
Els cotxes autònoms ja condueixen en la foscor

BarcelonaEl principal repte en el desenvolupament de cotxes veritablement autònoms és aconseguir que sàpiguen reaccionar davant situacions extremes en el seu entorn, com el fet que la carretera estigui mal senyalitzada o que les condicions meteorològiques dificultin la visibilitat.

Una de les empreses capdavanteres en aquest àmbit, el fabricant de cotxes elèctrics Tesla, ha llançat ja al mercat un sistema anomenat Autopilot que controla la trajectòria, la velocitat i la distància de seguretat amb el vehicle de davant només en vies ben senyalitzades i quan la visibilitat és bona. En la resta de casos, traspassa el comandament.

Google, en canvi, vol esperar a llançar al mercat la conducció autònoma fins que no sigui capaç de resoldre qualsevol situació i no requereixi intervenció humana. Argumenta que les persones s'acostumen ràpidament al pilot automàtic i deixen d'estar atentes a la circulació. Així, quan el sistema els demana que intervinguin, no són capaces de reaccionar de manera ràpida.

L'empresa tecnològica ha vist com un fabricant tradicional, Ford, li passa per davant. Al gener, l'empresa va anunciar que ja havia fet la primera prova de conducció autònoma sobre neu. Aquesta setmana ha anat un pas més enllà i ha publicat imatges gravades amb càmera infraroja d'una prova de conducció autònoma en la foscor.

Quan les carreteres estan totalment cobertes per la neu, els sensors i les càmeres dels cotxes autònoms no poden captar determinada informació que és necessària per generar en temps real els mapes detallats de l'entorn que utilitzen per a la conducció, com per exemple les línies dels carrils.

La solució de Ford es basa a emmagatzemar tota la informació prèviament i generar els mapes complets en bones condicions meteorològiques. Després, els sensors detecten elements de l'entorn, com per exemple la ubicació dels arbres, i els relacionen amb la informació emmagatzemada per determinar la ubicació exacta del vehicle. Per a la informació que no poden captar directament, utilitzen el mapa emmagatzemat.

Per a la conducció en la foscor, Ford utilitza el mateix procediment però amb encara menys informació. Habitualment, les dades de l'entorn s'obtenen amb el radar, amb un sensor làser anomenat LIDAR i amb càmeres de vídeo convencionals. En la foscor, en canvi, la imatge de vídeo tradicional no proporciona cap informació i el sistema es basa principalment en el LIDAR.

Les imatges gravades amb càmera infraroja durant la prova de conducció autònoma en la foscor de Ford mostren aquest sensor en acció, que emet una graella de rajos làser al voltant del cotxe a mesura que avança per la carretera. El LIDAR emet 2,8 milions de rajos làser per segon per escanejar l'entorn amb precisió.

stats