L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'Espanya rebrà 140.000 milions de la UE. En l'AVE se n'ha gastat 56.000'

Espanya s’ha gastat en trens d’alta velocitat una quantitat que són dues cinquenes parts dels 140.000 milions que rebrà de la UE en els pròxims 5 anys. On seria l'economia d’Espanya sense aquesta megalomania de l’alta velocitat de tenir Madrid a prop de tot arreu? No els sembla normal que la UE posi condicions?

3 min

Definitivament, no és temps de bones notícies. Avui Catalunya havia de rebre 24.000 dosis de la vacuna Janssen, que és com es diu la filial europea de la farmacèutica nord-americana Johnson & Johnson. Però no les rebrà. La volien posar a persones de 70 a 79 anys, que encara no estaven citades per anar a punxar-se (de manera que avui no anul·len la cita per vacunar-se a ningú), i té l’avantatge que és d’una dosi, només. I no rebrem aquestes dosis perquè tant les autoritats mèdiques dels Estats Units com les de la UE estan mirant els dos casos de trombosi entre set milions de persones. Total, que això tornarà a endarrerir la immunització que ens cal per no morir de covid, però també per recuperar l’economia.

Parlant de recuperar l’economia, avui és notícia a tot arreu una pluja de milions. Ahir Pedro Sánchez va anunciar el pla de modernització de l'economia espanyola, que tindrà finançament de la UE. Per als pròxims tres anys es preveuen ajudes directes per al cotxe elèctric, per a la rehabilitació d’habitatges i per millorar l'eficiència energètica o la digitalització de les petites i mitjanes empreses. Sánchez va qualificar el pla com la modernització més gran de l’economia espanyola des de l’entrada a la UE fa 35 anys. Perquè aquests diners venen de la UE. En total, en cinc anys, des d’ara fins al 2026, la UE donarà a Espanya 140.000 milions d’euros.

Com sempre passa quan s’anuncia la modernització més gran de l’economia espanyola, cal saber quina és la lletra petita, perquè aquests 140.000 milions Europa els condiciona al fet que Espanya faci reformes en impostos, pensions, contractes laborals…

Però crec que és obligat fer una altra reflexió. 140.000 milions. Molt bé. ¿Saben quants diners ha invertit Espanya en tenir la xarxa que té de trens d’alta velocitat? 56.000 milions. Per això Espanya és el segon país del món amb la xarxa més gran d’alta velocitat després de la Xina. I amb quin resultat? Llegeixo el que va dir l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal Espanyola (Airef) l’estiu de l’any passat: Espanya està entre els països que menys fa servir la seva xarxa d’alta velocitat. Aquesta gegantina inversió no ha servit per als llocs que estaven pitjor connectats, sinó per als que ja estaven més ben connectats. És dir, els govern del PSOE i del PP s’han gastat 56.000 milions ens una inversió que, diu l’Airef, no ha sigut rendible ni econòmicament ni socialment. Per això l’Airef ha demanat a l’Estat que es replantegi gastar-se els 73.000 milions que falten per acabar la xarxa d’alta velocitat. O sigui que entre el que Espanya s’ha gastat en trens d’alta velocitat i el que té planificat gastar-se, la quantitat puja a 129.000 milions. Ara Europa ens en dona 140.000 i Sánchez ho presenta com una oportunitat que passa un parell de vegades en un segle, com la modernització més gran de l’economia. Espanya s’ha gastat en trens d’alta velocitat una quantitat que són dues cinquenes parts dels 140.000 milions  que rebrà de la UE en els pròxims 5 anys. On seria l'economia d’Espanya sense aquesta megalomania de l’alta velocitat de tenir Madrid a prop de tot arreu? No els sembla normal que la UE posi condicions?

El nostre reconeixement per als que treballen a primera línia contra el covid-19, un record per als que pateixen, per als presos polítics, per als exiliats, i que tinguem un bon dia.

stats