CINEMA

“Jo sóc d’aquestes altres coses”

El saurí de Vespella de Gaià Pere M. Sanromà és el protagonista del documental ‘L’home del pèndol’

“Jo sóc d’aquestes altres coses”
Jordi Salvat
05/10/2016
3 min

Vespella De GaiàPere M. Sanromà afirma que la seva feina com a saurí “no entra en les matemàtiques ni en les explicacions científiques”. Hi ha una frase que repeteix més d’un cop durant el documental L’home del pèndol, el principal protagonista del qual és ell, que el defineix molt bé: “Jo sóc d’aquestes altres coses”. Però tot i que la seva feina s’escapa dels cànons científics, durant més de quaranta anys Sanromà ha treballat ajudant a fer pous per a 50 ajuntaments diferents d’arreu de Catalunya i assessora empreses dedicades a perforacions per buscar aigua. Les acompanya en tot el procés, des de decidir on s’ha de foradar fins al final, quan el pou és fet i l’aigua en brolla. Nascut fa 69 a Vespella de Gaià (Tarragonès), Sanromà compagina la feina com a pagès amb la de saurí.

En el documental comparteix protagonisme amb Nil Bartolozzi, artista i fill d’un dels grans amics de Sanromà, el també artista i exalcalde de Vespella Rafael Bartolozzi. Bartolozzi fill es mou entre Barcelona i Vespella per preparar l’exposició antològica dedicada al seu pare, mort fa cinc anys. Entre ells s’estableix una relació molt interessant i fructífera.

La idea del documental, com expliquen els seus responsables, Elisenda Trilla i Guillem Voltas, sorgeix del llibre Bruixots de l’aigua. Els saurins a Catalunya, de Rosa Maria Canela, un dels protagonistes del qual és el Pere. Van elaborar un projecte que van presentar a TV3, que va acceptar coproduir-lo. “En el documental volem lligar dos personatges com són Sanromà i Bartolozzi, unir dos mons com la cultura i l’art amb el món de la terra i la pagesia”, explica Voltas.

Sanromà recorda que no va ser fins als 25 anys que va descobrir el món dels saurins i reconeix que abans era molt escèptic en aquests temes. “Un amic em va fer provar-ho i vaig notar que ho podia fer. Des de llavors he anat perfeccionant la tècnica i no només he col·laborat a fer molts pous, sinó també a ressuscitar-ne, com vaig fer amb tres del Vendrell”, comenta.

Contrapunt amb un artista

Per la seva banda, Bartolozzi destaca el pes del paisatge i la dimensió cultural de Vespella de Gaià en el documental, amb dues espècies que marquen aquest territori: el garrofer i el margalló. “Vespella és un pulmó natural al costat de ciutats i nuclis molt poblats i indústries molt importants. És una mena de paradís. El meu pare el va descobrir per casualitat gràcies a un pagès que n’hi va parlar, i en va quedar enamorat. Ell i el Pere tenien una gran amistat”, assenyala el jove creador, que, a més del paper protagonista en el documental, ha sigut l’encarregat de crear les il·lustracions dels crèdits i el cartell original.

El primer treball d’una jove productora molt lligada al territori

Produccions Saurines neix l’any 2015 amb la idea, segons els seus dos impulsors, Elisenda Trilla i Guillem Voltas, de “mostrar la dimensió emocional, social i cultural del territori partint de la idea que el que és local és una gran eina per explicar el que és més universal”. Han agafat el seu nom del seu primer gran treball, L’home del pèndol, en què busquen “històries amagades que ens ajuden a entendre i qüestionar la nostra societat”. Paral·lelament, desenvolupen serveis de producció audiovisual, com documentals per a televisió i reportatges fotogràfics de caràcter social i producció d’esdeveniments culturals.

Elisenda Trilla és realitzadora i guionista, ha treballat en la direcció i l’escriptura de diverses propostes audiovisuals en què les relacions que els habitants d’un territori estableixen amb el seu paisatge són l’element protagonista. Ha escrit i dirigit El delta negat (2008), Insubmís a la banca (2009), Empremtes (2009), Interior del paisatge (2011) i El moment. Un viatge a la terra del cerç (2015).

Guillem Voltas és director de fotografia i muntador. Ha fet exposicions fotogràfiques individuals i col·lectives i ha participat en projectes audiovisuals sobre cultura popular i territori.

L’home del pèndol inicia ara un recorregut per festivals de cinema i documentals a nivell mundial. Gràcies a la coproducció amb Televisió de Catalunya, està previst que el 33 emeti el documental aquest novembre.

stats