ECONOMIA
Camp de Tarragona 21/08/2019

Una empenta a la primera etapa dels emprenedors

Els premis Tarragona Impulsa bequen alguns dels projectes i idees de negoci del territori

J.salvat
4 min
Els premiats en la gran gala de l’emprenedoria a la ciutat.

TarragonaEls emprenedors de la ciutat de Tarragona i la seva àrea d’influència disposen de diversos programes per preparar millor el seu projecte empresarial i reforçar àrees com la fiscalitat o el màrqueting, en què acostumen a anar més fluixos de preparació. Els premis Empresa Tarragona Impulsa i les beques dels programes d’incubació i acceleració empresarial Explorer i Open Future culminen aquests projectes que s’han desenvolupat durant el curs. La dotació econòmica dels guardons puja a 25.000 euros.

Els premis Empresa Tarragona Impulsa tenen com a objectiu promoure l’esperit emprenedor i donar suport a la creació de noves empreses a l’àrea d’influència de la ciutat de Tarragona. En aquesta última edició, Kaykun, dedicada al disseny i a la comercialització de solucions nutricèutiques per a animals de companyia a través d’una plataforma de venda en línia, ha guanyat en la categoria d’idees empresarials, mentre que en la categoria d’empreses creades de fa menys de 3 anys es va distingir Twins Craft Beer, un espai que engloba les activitats de producció de la marca pròpia amb el consum, l’aprenentatge i la comercialització de cervesa artesana, a més d’un espai gastronòmic.

Per la seva banda, en el programa d’acceleració d’empreses Tarragona Open Future, que consisteix en una formació grupal de sis mesos i l’assessorament en màrqueting digital, finances, brànding, estratègia empresarial i aspectes jurídics, el guanyador va ser Al Mercat, creada per Josep Maria Vallvé, una solució e-commerce perquè els mercats municipals puguin vendre al gust i al tall. Finalment, en la setena edició a Tarragona del programa Explorer de desenvolupament de negocis tecnològics, el primer premi ha estat per a Aliconnector, de Juan Pablo Muñoz Franco, una agència d’ajuda a les petites i mitjanes empreses per accedir a les cadenes globals de valor i als mercats internacionals.

Comprar per internet a les parades del mercat municipal, al gust i al tall

Kaykun: mascotes més ben alimentades

Tres reusenques, les veterinàries Neus Torrent i Alba Joanpere i l’enginyera agrònoma Ester Vilarrassa, van decidir deixar l’empresa de nutrició animal on treballaven i impulsar un projecte empresarial propi, Kaykun, centrat en la nutrició dels animals de companyia, un sector en alça. Van estar un any treballant la idea, a través de l’estudi del mercat i les vies de comercialització i mirant què podien aportar de diferent.

Vilarrassa valora molt positivament els cursos de Tarragona Impulsa als quals van assistir, que tractaven temes com la fiscalitat, la comunicació o el màrqueting, ja que no tenien formació en l’àmbit empresarial. Diu que la burocràcia ha sigut la part més feixuga, ja que el sector està molt regulat. Ja tenen tots els permisos necessaris i al setembre tenen previst iniciar la comercialització dels productes, a través de la seva botiga electrònica però també en una xarxa de centres veterinaris.

Twins Craft: en el món de la cervesa artesana

Les germanes Montse i Núria Yago són dues bessones que, després d’estudiar un màster en innovació alimentària i treballar a Manchester, van tornar a Tarragona amarades de la cultura de la cervesa artesana i amb ganes de tirar endavant un projecte empresarial en aquest àmbit.

L’hivern 2017-2018 van participar en el curs Explorer i la Núria Yago reconeix que els van ajudar molt, amb sessions de 4 hores un cop a la setmana. “Vam aprendre a formar una SL i vam elaborar el pla d’empresa amb idees clares, però també vam poder parlar amb companys de curs que volien crear una empresa”, recorda Yago. El febrer passat van obrir el seu establiment al carrer Trinquet Vell, a la part alta de Tarragona, on ofereixen les tres varietats de cervesa que ara elaboren i les d’altres productors. Fa un mes van obtenir els permisos per obrir la terrassa i diuen que ara comencen a anar més enllà de cobrir despeses.

Al Mercat: una solució per millorar la compra

Fa set anys Josep Maria Vallvé va crear un supermercat online que va arribar a tenir 25 treballadors i a facturar un milió d’euros anuals. És el precedent d’Al Mercat, una solució e-commerce perquè els mercats municipals puguin vendre al gust i al tall i que des del 28 de gener ja està operativa i permet comprar productes d’alimentació en 14 parades diferents del Mercat de Tarragona. L’usuari pot recollir la comanda a les mateixes parades i estalviar-se les cues i temps de preparació -sense cost addicional- o rebre-la a casa, a Tarragona i poblacions properes -en aquest cas sí que s’ha de pagar un suplement.

Vallvé destaca que es tracta d’un programari que es pot exportar a altres ciutats i mercats. Del seu pas pel programa d’acceleració d’empreses Tarragona Open Future en destaca la possibilitat de “destinar un temps a alguns aspectes del negoci que el dia a dia se’t menja” i posa com a exemple la fiscalitat.

Aliconnector, ajuda a la internacionalització

Juan Pablo Muñoz és un jove colombià que fa dos anys va venir a Tarragona per estudiar un màster a la Universitat Rovira i Virgili. El seu projecte empresarial, Aliconnector, vol convertir-se en una agència d’ajuda a les petites i mitjanes empreses per accedir a les cadenes globals de valor i als mercats internacionals.

Entre el gener i el juliol va participar en el programa Explorer i actualment està acabant de definir la plataforma online per poder iniciar la seva activitat al febrer. “El programa Explorer em va permetre validar hipòtesis del projecte, però també parlar amb altres empreses i conèixer els seus problemes”, explica Muñoz, que assenyala que aquesta primera etapa començarà a inicis del 2020 amb un equip format per ell i dues persones més, operant a l’estat espanyol, Colòmbia, Mèxic, Xile i Canadà i en els sectors tecnològic i alimentari, però apunta que és escalable a altres mercats.

stats