Infraestructures
Camp de Tarragona 14/06/2023

Els estibadors i les empreses del Port de Tarragona acosten posicions

El conflicte laboral fa dos anys que dura i ha obligat, fins i tot, a desviar vaixells

2 min
Contenidors enun vaixell al Port de Tarragona

TarragonaEl conflicte laboral que enfronta des de fa dos anys els estibadors amb les empreses que operen al Port de Tarragona està baixant de to des de la setmana passada. Cap de les parts implicades en la negociació no gosa donar detalls per por que els avenços aconseguits en els darrers dies se'n vagin en orris, però totes les fonts consultades pel diari ARA reconeixen que sí, que hi ha acord a la vista.

El conflicte va sorgir quan l'estat espanyol, per ordre de la Comunitat Europea, va modificar la llei que regula l'estiba per intentar liberalitzar-la. En aquell moment a Tarragona hi havia poc personal portuari i ja estava creixent el tràfic. Fins aleshores, les empreses que operaven al port havien de ser sòcies del Centre Portuari d'Ocupació (CPO), que era la gran empresa que donava feina als estibadors. La nova normativa, pensada per afavorir la lliure competència, permet a aquestes empreses abandonar el CPO i operar amb els seus treballadors. Al setembre, les cinc firmes sòcies del CPO van acordar dissoldre'l i es van comprometre a mantenir els mateixos treballadors amb les mateixes condicions laborals. Però aquest gest encara va complicar més la situació: els sindicats ho van denunciar i, fins que no es resolgui, no es podrà liquidar l'empresa original. Paral·lelament, van començar a sonar els tambors de vaga.

La falta de treballadors provoca que alguns vaixells (principalment de cereals) s'acumulin al port de Tarragona perquè no hi ha qui els pugui buidar i alguns ja han buscat altres ports on descarregar. "Hi ha poc personal portuari, hi ha preferències en l'assignació del personal portuari a l'hora de descarregar unes mercaderies o unes altres i cal negociar com fer l'adaptació a la normativa europea. Són tres problemes que s'estan barrejant i que s'han de separar", defensen des d'Ership. Aquesta empresa, que opera gairebé només amb cereals, denunciava en un comunicat que durant el 2022 només s'han atès en un 58% de les vegades les seves peticions de tenir personal per descarregar vaixells, mentre que en els anys anteriors va ser del 100%. "Això genera unes despeses importants als clients del port", lamenta.

Davant d'aquesta situació, Ership ha anunciat que portaran al port de Tarragona "treballadors homologats d'altres ports per acabar de descarregar els vaixells que estan embussats perquè el CPO no pot prestar personal per descarregar-los". En el redactat, Ership demana als estibadors que no vegin aquest pas com una "provocació" sinó només com "un pegat temporal per evitar mals majors".

En aquest moment de la negociació s'està buscant una altra fórmula perquè es pugui incorporar més personal homologat. Els sindicats, segons sembla, han fet una proposta en aquest sentit però el que demanen és que els nous treballadors formin part del CPO i que no s'incorporin a la plantilla de les empreses.

Des de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, el sindicat principal, no han volgut fer declaracions.

stats