La plataforma per desmantellar Castor arriba al port de Tarragona
Durant els propers dies es remolcarà fins al magatzem gasístic per començar uns treballs que duraran vuit mesos
TarragonaLa plataforma marina que ha de permetre els treballs per segellar i desmantellar la plataforma Castor, el dipòsit submarí de gas natural que va impulsar l’any 2012 l'empresa Escal UGS, ha arribat aquest diumenge al port de Tarragona cap a les dues del migdia. L'impressionant jack-up, la gran estructura autoelevable, és del model Noble Resolve, propietat de la companyia Noble Corporation i ha arribat des de Dinamarca transportada per un heavy lift vessel, un vaixell especialitzat en aquest tipus de transports. Durant els pròxims dies es tornarà a remolcar la gran plataforma per traslladar-la al costat del magatzem Castor, davant la costa de Vinaròs. Un cop allà, el jack-up desplegarà les seves tres potes de més de 100 metres de llargada per arribar fins al fons del mar i elevar-se, deixant així una plataforma estable sobre el nivell del mar que es convertirà en la base d'operacions.
Els treballs començaran aquest mateix mes d'abril, tal com va avançar en exclusiva el diari ARA i, segons les previsions, d'aquí a vuit mesos els 13 pous de Castor estaran degudament segellats i les canonades que comuniquen la plataforma amb el fons marí, retirades. El projecte definitiu per segellar i retirar el projecte Castor –del juliol del 2021 i responsabilitat de l'empresa Enagás– per encàrrec del govern espanyol, preveia que els treballs acabarien el desembre del 2022, però tot s'ha retardat, entre altres motius perquè els permisos per poder dur a terme aquesta operació s'han anat posposant i perquè aconseguir un jack-up no és fàcil. En un altre projecte, que encara no té ni calendari, també es retiraran les dues plataformes que hi ha sobre el mar i que són visibles des de la costa.
Amb diners públics
El jack-up, el lloguer del qual costa prop de 100.000 dòlars al dia, és una estructura necessària per fer aquesta mena de treballs, ja que permet accedir als pous i, a més, permet que s'hi instal·lin els treballadors. Segons el projecte d'Enagás, les dues plataformes actuals del projecte només tenen capacitat per a 25 persones, mentre que per executar aquesta operació calen més de 100 treballadors. De fet, Castor es va fer a partir d'un altre jack-up. Els treballs per segellar i desmantellar els pous costaran 76 milions d'euros que es pagaran amb diners de l'Estat, que és el propietari del magatzem des que es va cancel·lar el projecte impulsat per Florentino Pérez, director de l'empresa constructora ACS, propietària d'un 66% de les accions d'Escal UGS.
Aquests treballs són una molt bona notícia per als veïns dels pobles costaners que van patir els terratrèmols d'aquest fiasco majúscul, que s'haurà saldat amb una factura pública d'uns 2.000 milions d'euros i sense cap condemnat. El projecte Castor pretenia injectar gas natural en unes cavitats subterrànies que hi ha al fons del mar, a 22 km de Vinaròs i a uns 1.920 metres de profunditat. L'empresa Escal UGS va començar a fer els pous l'any 2010 i al cap de tres anys es va injectar gas per primera vegada, una operació que va provocar sismes als municipis de l'entorn. Al cap de pocs dies, arran dels sismes constants i de la pressió dels veïns, el ministeri d'Indústria va ordenar suspendre la injecció de gas natural. Un any més tard, Escal UGS va renunciar a la concessió de Castor. El govern espanyol, presidit per Mariano Rajoy, va acceptar la renúncia a través d'un reial decret que també va aprovar la polèmica indemnització de 1.350 milions d'euros a la companyia.