Un 7,5% dels que no es connecten a internet no ho poden pagar, el doble que fa dos anys

Un estudi de la UOC indica que un 14,8% més accedeix a la xarxa, però que els que ho poden fer a casa o al mòbil són un 5,3% menys

Enric Borràs
2 min

BarcelonaLa crisi econòmica es continua notant, i no només a les cues de l'atur, també en les possibilitats per fer servir un dels avenços més importants de les últimes dècades: internet. Un 7,5% dels ciutadans que no fa servir internet és perquè considera que és massa car o no se'l pot permetre, mentre que el 2011 tan sols ho deien un 3,1%, segons l'informe World Internet Project Spain, fet a partir de 1.600 enquestes –400 de les quals a Catalunya–.

L'estudi, fet pel grup de Comunicació i Nous Mitjans de l'IN3 de la Universitat Oberta de Catalunya, s'ha presentat aquest dimarts a Barcelona i és el balanç del 2013. Correspon a un projecte en què participen 39 equips d'investigació de tot el món. No és que indiqui que ha augmentat el percentatge dels qui no fan servir internet, de fet ha davallat un 14,8% –un 84,1% dels enquestats utilitza la xarxa i el 2011 eren un 69,3%– sinó que entre els qui no el fan servir s'ha més que duplicat el percentatge dels que no hi entren per raons econòmiques.

Mentre que la penetració d'internet en la població ha crescut un 14,8%, la xifra de ciutadans que tenen una connexió pròpia ha caigut: un 92,8% tenen accés a internet a casa o al telèfon mòbil, mentre que el 2011 en tenia un 98,1% dels enquestats. Un 5,3% menys, doncs, tenen internet des de casa o al mòbil.

La majoria dels que no es connecten, amb tot, no ho fan perquè no els interessa o no ho troben útil; és la resposta que donen un 46,7% dels que rebutgen la xarxa, un 0,8% menys que en l'informe del 2011. Un 32,2% al·leguen desconeixement o desinterès per l'ús de la tecnologia –un 10,8% més que no el 2011–; un 15,7% diu que no té ordinador o connexió –quatre dècimes que dos anys abans– i la resta no es connecten per manca de temps, "motius de salut" o altres motius.

stats