IMMIGRACIÓ
Comarques Gironines 10/10/2019

El Síndic troba insostenible el col·lapse a l’Oficina d’Estrangeria

Reclama al Defensor del Poble que intervingui

Maria Garcia
3 min
Parada de l’autobús de la línia Girona-Salt, a Girona.

Girona“La situació és insostenible”, va denunciar el Síndic de Greuges en referència al col·lapse de l’Oficina d’Estrangeria de Girona. Tal com va avançar l’ARA, fa mesos que les persones que volen regularitzar la seva situació no poden demanar cita prèvia per internet perquè no hi ha dates disponibles. En el cas de les sol·licituds d’asil, la primera data que donen és l’abril del 2020.

Per això el Síndic reclama al Defensor del Poble que intervingui per millorar els mecanismes d’assignació de cita prèvia. En un comunicat, l’organisme va recalcar que la “dilació excessiva” a l’hora de demanar una cita “comporta una lesió de drets de les persones sol·licitants” perquè molts documents tenen data de caducitat. També va recordar que la falta d’hores disponibles provoca que els afectats “puguin ser objecte d’un procediment d’expulsió si no acrediten que disposen de cita per regularitzar-se”. I va subratllar que la llei reguladora del dret d’asil estableix que la sol·licitud s’ha de presentar sense més retards i en un termini màxim d’un mes des que s’entra en territori espanyol. Per acabar, el Síndic també va encoratjar les persones afectades a presentar una queixa a la institució per mitjà del formulari web o trucant al telèfon 900 124 124.

“Condemnats a la il·legalitat”

L’advocat Jordi Espelt i la tècnica de la Creu Roja a Girona Anna Serra van denunciar a l’ARA que fa mesos que l’Oficina d’Estrangeria de Girona no dona cites prèvies per engegar els tràmits d’arrelament: “És un problema molt greu, perquè s’està condemnant les persones immigrades a viure més temps en la il·legalitat”. La Subdelegació del govern espanyol a Girona va assegurar que “cada dia s’obren cites noves en horaris diferents” i que al juliol “se’n van concedir 1.126”. L’ARA va intentar demanar cita prèvia en cinc dies i hores diferents des de la seu electrònica del govern espanyol i el missatge que va sortir en totes les ocasions va ser: “En aquest moment no hi ha cites disponibles. Aviat l’oficina posarà a la seva disposició noves cites”.

Una situació de col·lapse també es produeix a la comissaria de la Policia Nacional de Girona, des d’on es tramiten les sol·licituds d’asil de tota la demarcació, i on la primera hora disponible és per a l’abril del 2020. Fonts policials van reconèixer que hi ha molts mesos d’espera, però van al·legar que és perquè s’han multiplicat per cinc les sol·licituds d’asil en els últims tres anys.

Tant Espelt com Serra van assenyalar que, a més, aquesta situació ha provocat que hagin aparegut nous negocis: “Hi ha persones o locutoris que ara es dediquen a revendre cites”. I van advertir que, si no s’hi fa res, “la situació anirà a pitjor”.

La d’ahir no va ser la primera vegada que el Síndic reclama millores tècniques i organitzatives a les oficines d’estrangeria. L’any 2015 ja va traslladar al Defensor del Poble una problemàtica similar que afectava la Subdelegació del govern a Barcelona a causa del bloqueig informàtic de l’aplicació de cites prèvies. “El Defensor del Poble va informar de totes les mesures que, segons la Subdelegació del govern a Barcelona, es van implementar per resoldre aquesta qüestió. Mesures que, atès el nou col·lapse, han sigut insuficients”, va subratllar el Síndic.

stats