Mercat de l'art
Cultura 19/02/2023

Dels 2 milions d'euros d'un Miró als 17.000 euros per una 'peformance': els 15 artistes catalans més cotitzats avui al mercat

Coincidint amb la pròxima edició d'Arco repassem els preus d'obres a la venda, des de Joan Miró fins a Marria Pratts

8 min
'Figura i ocell', de Joan Miró, a l'estand de la galeria Mayoral a Arco

BarcelonaTot i la crisi, la inflació i l’esclat de la guerra d’Ucraïna, l’any passat va ser espectacular per a les dues grans cases de subhastes: Christie’s i Sotheby’s van aconseguir xifres de rècord, de 8.400 i 8.000 milions de dòlars respectivament, i en global es va créixer un 12% respecte el 2021. Enguany promet ser un altre any potent per a les fires, que celebraran la seva primera edició postcovid. Coincidint amb la imminent cita d'Arco, la principal fira internacional d'art contemporani de l'Estat, que arrenca dimecres, repassem la cotització d’alguns artistes catalans de diverses generacions, a partir d’obres que tenen a la venda una selecció de galeries catalanes i, excepcionalment, estimacions en cases de subhastes i compres de les administracions catalanes, que en els últims anys s'han convertit en compradors consolidats.

'Dona i ocell V/X', de Joan Miró

Joan Miró: 'Dona i ocell V/X'

2 milions d'euros (Galeria Mayoral)

L'obra de Joan Miró és considerada al mercat de l'art com un blue chip, és a dir, com un valor segur, juntament amb altres grans noms de l'art modern i contemporani com Salvador Dalí, Pablo Picasso i Andy Warhol. Tot i que les obres més rellevants són sobretot les que van des dels anys 20 fins a la Segona Guerra Mundial, que es troben als grans museus, encara es poden trobar al mercat joies dels seus anys de maduresa com aquesta. El galerista Artur Ramon, un dels pocs galeristes de l'Estat que participen en la prestigiosa fira Tefaf, enguany promet bones vendes perquè les obres d'art s'han convertit en "un valor refugi", diu. El director de Talking Galleries, Llucià Homs, creu que la bona fortuna del mercat passa per uns col·leccionistes que van tenir menys despeses durant la pandèmia i ara tenen més diners, i a sobre es mouen en un clima econòmic de recessió.

'Composició amb roba i corda' (1975), d'Antoni Tàpies

Antoni Tàpies: 'Composició amb roba i corda'

750.000 euros (Galeria Mayoral)

Les dècades dels anys 60 i 70 són els anys més forts de la cotització de l'obra d'Antoni Tàpies. La Galeria Mayoral acostuma a exposar-ne obres importants a les seves seus de Barcelona i París i a les fires internacionals. Arco serà la primera cita de l'any on es podrà veure si el centenari de l'artista és un estímul per al mercat i fa aflorar altres peces de volada.

'Gran bissont', de Miquel Barceló

'Gran bissont', de Miquel Barceló

605.000 euros (Thaddaeus Ropac)

Les places de toros que va pintar als anys 80 i les obres dels anys 90 es mantenen com els moments més brillants de Miquel Barceló al mercat de l'art. Va assolir preus milionaris, com els 4,4 milions d'euros de Faena de muleta, el 2011, però més endavant la seva cotització va anar a la baixa, però es manté pels volts dels 500.000 euros.

'Muntatges', de Moisès Villèlia

Moisès Villèlia: 'Muntatges'

600.000 euros (Marc Domènech)

L'escultor Moisès Villèlia (1928-1994) és conegut sobretot per uns ingràvids mòbils de bambú. Continua a la venda a la Galeria Marc Domènech una peça que ha obert noves visions de la seva obra i que el situa entre els més cotitzats: Muntatges és una obra excepcional, composta per 46 peces de fusta, que es pot muntar de maneres infinites.

'Laura Asia', de Jaume Plensa
L'artista Jaume Plensa

Jaume Plensa: 'Laura Asia'

325.000 euros (Senda)

La galeria Senda ha jugat un paper cabdal en el retrobament amb Barcelona de Jaume Plensa (Barcelona, 1955), un dels artistes catalans amb més projecció internacional. En els últims anys li han dedicat dues exposicions, els anys 2016 i 2021. Els caps mitjans de Plensa, com aquest de fusta de melis, són un dels seus plats forts al mercat, i el preu pot pujar fins a 400.000 euros si són d'altres materials com el pòrfir.

'Núvol blanc', de Joan Hernàndez Pijuan

Joan Hernández Pijuan: 'Núvol blanc'

175.450 euros (Joan Prats)

Es tracta d'una evocació lírica dels paisatges de la infantesa de l'artista. Cal tenir molta cura d'artistes com Hernández Pijuan i d'altres com Guinovart i Ràfols Casamada: com que alguns dels creadors de les dècades dels anys 70 i 80 van morir en temps de crisi, a vegades no han rebut tot el reconeixement posterior que es mereixen amb grans antològiques i catàlegs, perquè les institucions no van poder fer-ne en uns anys de retallades. És un factor clau perquè els col·leccionistes no hi perdin l'interès, perquè els joves s'hi interessin i perquè els museus els dediquin noves exposicions. "Si no ho fem, en termes econòmics poden patir l'efecte molt cruel d'un mercat que sempre va endavant, on pocs artistes transcendeixen. Com a societat ens hem de plantejar com fem valdre els artistes que han sigut claus en la història de l'art català", adverteix Homs.

Santi Moix amb el fris ceràmic 'L'ase d'or'

Santi Moix: 'L'ase d'or'

120.000 euros (Marlborough Barcelona)

Santi Moix (Barcelona, 1960) es va establir a Nova York el 1986 i en els últims anys ha exposat a Barcelona a la Carles Taché i a la Marlborough. Des d'aquesta última sala posen com referència dels preus de la seva obra el del gran fris ceràmic que hi ha va exposar el desembre del 2021, fruit de la curiositat de l'artista per experimentar amb tots els mitjans. Aquest dilluns presenta una exposició als Espais Volart de la Fundació Vila Casas.

'Dried Tear 55' (2013), de Lita Cabellut

Lita Cabellut: 'Dried tear 55'

115.00 euros (Opera Gallery)

L'artista Lita Cabellut (Sarinyena, Osca, 1961) va créixer a Barcelona i ara està establerta a la Haia. La seva obra, amb influències de mestres com Goya, Velázquez, Ribera, Rembrandt i Bacon, va arribar a l'Estat per primera vegada el 2013 amb una exposició a la Fundació Vila Casas, que el 2018 n'hi va dedicar una altra. Els col·leccionistes d'arreu del món es disputen els seus quadres, que reflecteixen la seva lluita visceral amb la tela i els pigments.

'Retrat de les demoiselles Louise i Berthe Godon', de Josep de Togores

Josep de Togores: 'Retrat de les demoiselles Louise i Berthe Godon'

75.000 euros (Sala Parés)

Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Hermen Anglada Camarasa, Joaquim Mir i Isidre Nonell són els cinc pintors del tombant del segle XX que resisteixen la devaluació que ha patit l'art d'aquest moment perquè les joves generacions sovint no han apreciat obres que van rebre en herència i han continuat per línies diferents. L'oferta abundant i la poca demanda van provocar una davallada de preus. Ara des de la Sala Parés afirmen tenir un retrat de Ramon Casas de 145.000 euros i un altre de Santiago Rusiñol per 150.000, però no el permís per difondre'n les imatges. Sí que ho fan de Retrat de les demoiselles Louise i Berthe Godon, de Josep de Togores: el van vendre per 75.000 euros al ministeri de Cultura, per al Museu Reina Sofia, amb motiu de l'exposició que van fer a Londres juntament amb Colnaghi i Artur Ramon la passada tardor per internacionalitzar l'art català i potenciar-ne els preus. "Aquests artistes s'han mantingut perquè tenen un cert reconeixement internacional, però n'hi ha d'altres que són boníssims, com Gimeno i Meifrèn, que s'han devaluat molt", lamenta Ramon. Així i tot, ara no hi ha gaire diferència entre els preus que aquests artistes podrien assolir a Catalunya i els de Londres. "Cada vegada els preus estan més equiparats, gràcies a factors com el comerç electrònic", apunta Homs.

'Fantasmes 1 Paisatge', de Marria Pratts

Marria Pratts: 'Fantasmes 1 paisatge'

45.000 euros (Mayoral)

L'obra de Marria Pratts (Barcelona, 1988) té uns preus a un nivell molt alt, si es compara amb els altres pintors dels anys 70 i els 80. Però no és d'estranyar que s'hagi convertit en un dels noms emergents més potents, amb les seves pintures inquietants i al mateix temps festives: a Catalunya ha exposat en col·lectives al Macba i a la Tecla Sala i fa uns mesos va tenir una individual a l'Espai 13 de la Fundació Joan Miró. També ha exposat al CA2M madrileny i en països com els Estats Units, Alemanya i Bèlgica.

'Vulcano', de Xavier Grau
Xavier Grau, durant la inauguració d'una exposició a la galeria Imago el 2007

Xavier Grau: 'Vulcano'

30.250 euros (Miguel Marcos)

També cal tenir cura de la generació dels anys 90: Xavier Grau (Barcelona, 1951-2020) és considerat el nom més destacat d'aquell moment. Va tenir una retrospectiva al Santa Mònica el 1997 i està representat al Macba i al Reina Sofia, i té una obra caracteritzada per la gestualitat, les formes en suspens i els esclats de llum i color. La galeria Miguel Marcos li dedica una exposició fins al 30 de març.

'Descarada', de Sergi Cadenas

Sergi Cadenas: 'Descarada'

28.000 euros (Jordi Barnadas)

La cotització d'aquest artista gironí de formació autodidàctica va fer un salt el 2019. Des de la galeria afirmen que ara mateix no tenen cap obra seva a la venda, perquè Sergi Cadenas (Girona, 1972) dedica moltes hores als seus quadres tridimensionals i al mateix temps és molt cobejat arreu del món. Té obra al museu suís especialitzat en art òptic POPA.

'Poema econòmic', d'Oriol Vilanova
Oriol Vilanova  a la galeria Àngels Barcelona amb el vídeo 'Reproduccions'

Oriol Vilanova: 'Poema econòmic. De 70 a 30 en 15 moviments'

19.336 euros (Àngels Barcelona)

En paral·lel als treballs que Oriol Vilanova (Manresa, 1980) fa amb les més de 125.000 postals que atresora, ara ha convertit els regatejos amb els venedors de les postals en poemes visuals. És un dels últims fitxatges de la Galeria Àngels Barcelona i té una creixent trajectòria internacional.

'Two Planets Have Been Colliding for Thousands of Years', de Dora García

Dora García: 'Two planets have been colliding for thousands of years'

17.424 euros (Projectesd)

Tor i ser intangibles i efímeres, les performances també es poden comprar: en lloc d'un objecte, el col·leccionista adquireix els drets i les instruccions per reproduir-la. La Generalitat va fer pública fa pocs dies la compra d'aquesta obra de Dora García (Valladolid, 1965), considerada una degana de la performance a Espanya i amb una important presència internacional. L'obra serà dipositada al Macba.

Amèlia Riera: 'Part i causa'

16.000 euros (Canals)

'Part i causa', d'Amèlia Riera
L'artista Amèlia Riera

En paral·lel a la feina que fan des de la galeria, l'exposició que La Virreina li va dedicar l'any passat va contribuir a valorar l'obra d'Amèlia Riera (Barcelona, 1928-2019). En el preu de les seves pintures hi influeixen factors com que va ser una artista de culte, molt poc coneguda pel gran públic, i la singularitat del seu univers, amb aires inquietants i esotèrics i també eròtics.

stats