MÚSICA

Apareixen noves denúncies d'assetjament sexual contra Plácido Domingo

Fins a 11 dones més acusen el tenor, i ja en són 20, segons recull l'agència Associated Press

Ja són vint les dones que acusen Plácido Domingo d’assetjament sexual. Primer en van ser nou, una d’elles la mezzosoprano Patricia Wulf, tal com va informar el 13 d’agost Associated Press (AP), l’agència que ahir va publicar un article amb el testimoni d’onze dones més. Algunes mantenen l’anonimat, però altres no, com ara la soprano Angela Turner Wilson, que va compartir repartiment amb Domingo en una producció de l’òpera 'Le Cid', de Massenet, a Washington la temporada 1999-2000; és a dir un any després del cas que va denunciar Wulf i al qual Domingo va respondre fa un mes amb un comunicat en què deia. “Reconec que les normes i els estàndards que avui ens jutgen (i així ha de ser) són molt diferents de com eren en el passat”.

Els escàndols de la música clàssica en l’era del #MeToo

Wilson, que aleshores tenia 28 anys, explica a AP que aquell paper a 'Le Cid'  “podia ser el començament de grans coses”. Una tarda, mentre ella i Domingo estaven maquillant-se en un camerino, el tenor es va aixecar, va grapejar els pits a Wilson i va marxar deixant-la allà, “humiliada”. “Em va fer mal. Em va grapejar amb força. I després havia de sortir a l’escenari i actuar com si estiués enamorada d’ell”, recorda la cantant, que avui dia és professora de cant a Dallas i directora del Festival of American Song. La seva trajectòria com a cantant lírica inclou el guardó a la cantant d’any atorgat per l’Òpera de Washington l’any 2000.
Wilson també explica que una altra vegada Domingo va entrar al camerino i va demanar-li un petó dient: “És un paper exigent. Necessito un petó para agafar forces”. Ella va negar-s’hi, però ell hi insistia. “Recordo haver pensat: «He d’arribar a la porta». Vaig començar a obrir-la, però ell la va tancar i em va dir: «Necessito el petó». I no em va deixar sortir”, diu Wilson, que finalment se’n va escapar deixant que Domingo li fes un petó a la galta. “Em va espantar molt. Vaig tornar al tocador i estava tremolant”, recorda la soprano. En aquell moment, Wilson no va dir res sobre l’actitud de Domingo. “Sentia que ningú més en diria res”, diu. Tanmateix, quan va llegir les denúncies que va fer públiques AP a l’agost, va decidir fer un pas endavant: “Sé que si mantinc el silenci em sentiré pitjor”, afegeix Wilson.

Sempre segons els testimonis recollits per AP, el comportament del tenor madrileny seguia un patró de conducta de tocaments no consentits i assetjament, fins al punt que en el mateix entorn de Domingo es van buscar formules per evitar-ho. “Muntàvem estratègies per mantenir-lo allunyat de determinades cantants i jo mai enviava cap dona al seu camerino”, relata Melinda McLain, coordinadora de producció de la Òpera de Los Angeles, on va coincidir amb Domingo. McLain també explica que intentaven evitar que el tenor assagés a soles amb cantants joves, encara que ell ho demanés explícitament. I quan hi havia festes, procuraven convidar la dona del tenor, Marta Ornelas, perquè en presència d’ella “ell es comportava”. Una altra estratègia consistia a assignar homes, i no dones, com a assistents de vestuari de Domingo.
El tenor va contestar ahir a través de la seva portaveu, Nancy Seltzer: “La campanya continuada d’AP per denigrar Plácido Domingo no només és equivocada sinó també immoral. Aquestes noves acusacions estan plenes d’inconsistències, i en molt sentits són senzillament incorrectes”.

Més continguts de