Dansa

La nova temporada de dansa de Terrassa homenatjarà Alicia Alonso

La 37a Temporada BBVA de Dansa portarà 14 companyies com les del Ballet de l'Òpera de Viena i el d'Innsbruck

El Centre Cultural Terrassa presenta la 37a Temporada BBVA de Dansa amb un rècord de companyies i funcions. En total portaran 14 companyies nacionals i internacionals com ara el Ballet de l'Òpera de Viena, el Ballet de l'Òpera d'Innsbruck i el Ballet Nacional d'Espanya.
"Volem arribar a més públic i som optimistes perquè estem exhaurint les entrades per a les propostes que fem, de manera que potser ampliarem les funcions l'any vinent”, ha dit Adrià Fornés, director del Centre Cultural Terrassa.

De cara a la celebració dels 40 anys de l'equipament que es farà el 2020 volien confegir una “programació especial” que oferís “una visió àmplia de la dansa" en què tots els gèneres hi siguin presents. La temporada engegarà l'11 de gener del 2020 amb el Ballet de Barcelona i el seu Trencanous, i es clourà el 12 de desembre amb un altre títol arxirepresentat com és El llac dels cignes amb el Ballet de Samara.

Deus estrenes de Rubén Olmo

El prestigiós Ballet de l’Òpera de Viena presentarà al febrer una Gala d’Estrelles que inclourà peces menys habituals com ara Solo, de Hans van Manen, i Luminous, d’András Lukács. La jove companyia IT Dansa torna a Terrassa amb quatre coreografies:  Wad Ras The prom In memoriam (un pas a dos de Sidi Larbi que, segons explica Fornés, mostra un enfrontament home-dona amb diversos moments) i  Whim, "un joc de tota la companyia que mostra com intentem formar part de la societat". El Ballet i Orquestra de Sant Petersburg vindran al març amb  Giselle, lluint un vestuari molt "refinat": "Tindrem l'oportunitat de veure un clàssic amb orquestra en directe”, assegura el director. El Ballet Nacional d'Espanya presentarà al març dues estrenes del mateix Rubén Olmo, el nou director de la companyia: Invocación bolera i Jauleña. La programació inclourà un homenatge a Alicia Alonso que s’havia gestat abans de la seva defunció l’octubre passat, i que ara encara pren més relleu. Serà el 18 d'abril i serà dirigit per Orlando Salgado, ex primer ballarí del Ballet Nacional de Cuba i últim partenaire d’Alonso.

El ballarí i coreògraf d'Esparreguera Enric Gasa, que fa deu anys que treballa amb el Ballet d'Innsbruck que dirigeix, vindrà amb la seva companyia per presentar la seva última creació: La tempesta, de Shakespeare. "Potser és una mica arriscat, però creiem que valia la pena veure la feina d'aquest ballarí que, a més, es va formar amb Alonso a Cuba", assenyala Fornés.

El maig serà un mes d'estrenes, amb la Suite Carmen del Ballet de Barcelona (coreografia d’Alberto Alonso) i la Novena de Beethoven amb la Crea Dance Company de Maria Rovira, que arribarà després de l'exitosa estrena del Rèquiem de Mozart. La companyia Habemus Corpus, de Miquel G. Font, portarà Amnea, la seva última producció per a vuit ballarins i que és la continuació d' Aire, mentre que a l’octubre tindrà lloc la Tercera Gala de Ballarins Catalans al Món. Hi participaran artistes com ara Roger Cabrera (Ballet Nacional Txec de Praga), Karina Campos (Detmold Ballet, Alemanya) i Débora Martínez (Ballet Nacional d'Espanya).

Més gènere clàssic amb la Jivoy Dance Company, que comptarà amb solistes del Teatre Mariinski com per exemple el fantàstic ballarí Xander Parish, que va venir l'estiu passat a Peralada.

Reblaran la temporada la Kibbutz Contemporary Dance Company al novembre amb Asylum, que reflexiona sobre la immigració, els refugiats i el dret d'asil; els bascos Malandain Ballet Biarritz, que tornen al CCT al novembre amb tres peces ( Sirènes, del basc Martin Harriague, i Estro i Nocturnes de Malandain), i la cirereta final la posarà el Ballet i Orquestra de l'Òpera de Samara amb El llac dels cignes, al desembre. “És el títol dels títols i tindrem públic perquè hi ha demanda, mentre que ens arrisquem més amb propostes com la de Kibbutz”, ha dit Fornés.

Residències

Després de la desavinença amb el Ballet de Catalunya, la nova temporada del CCT acollirà les companyies del Ballet de Barcelona, Habemus Corpus i Crea Dance Company de Rovira. El Ballet de Barcelona assumirà el programa Exploradors de la dansa amb les escoles. "Volem potenciar encara més la dansa i altres activitats vinculades com la formació, així com donar oportunitats a joves companyies i promeses de la dansa".

Qüestionat sobre la idoneïtat i el suport que donen al Ballet de Barcelona, que es va crear després de la desavinença amb el Ballet de Catalunya i amb ballarins d'aquesta companyia, Fornés ha dit: "Hem apostat pel Ballet de Barcelona perquè era l'única companyia que ens permetia mantenir el programa dels exploradors de la dansa i, en tot cas, no hem de ser tan exigents perquè és la porta d'entrada als nens a la dansa". I ha afegit: “A Catalunya no hi ha una companyia nacional, per tant qualsevol proposta de crear una companyia té el seu risc”.

Pel que fa als abonaments, n'hi ha un de companyies catalanes i un altre de premium que abasta tota la proposta i que compta amb un 40% de descompte. L’actual temporada, que presenta una gala amb ballarins de l'American Ballet aquest cap de setmana, ha aconseguit una ocupació del 95% de l'aforament amb més de 10.000 espectadors. A més, han constatat que cada vegada va més gent de tot Catalunya a la temporada de dansa, i no només de Terrassa.

Més continguts de