Art

Les màquines i instruments dels CaboSanRoque, exposades a l'Arts Santa Mònica

La mostra 'La cobla patafísica 2015-2001' reuneix una col·lecció de sons amb espetecs de cintes mètriques, martells de piano que colpegen olles o pues que raspen pintes

Els músics CaboSanRoque presenten a l'Arts Santa Mònica l'exposició 'La cobla patafísica 2015-2001', una mostra exhaustiva dels collages mecànico-sonors que han creat en els darrers 14 anys. Comissariada pels integrants del grup, la mostra reuneix 20 instruments i 30 màquines sonores que conformen una instal·lació sonora que combina objectes tan diversos com espetecs de cintes mètriques de metall, martells de piano que colpegen olles, paelles, tubs, caixes de llauna, cargols de mar o bidons, cranis de vaca com a caixa de ressonància, pues de guitarra que raspen pintes, micròfons amb moviment pendular que creen acoblaments amb un altaveu o teclats de màquines d'escriure.

Dels instruments i màquines de l'exposició, per volum i prestacions sonores, cal destacar la presentació per primer cop a Europa de 'Los árboles aullaron' -una instal·lació sonora realitzada el 2012 i produïda per la Fonoteca Nacional de México i el ViveLatino-, el tríptic mecànic 'Tres tristos trons' -la darrera construcció de CaboSanRoque-, el quadre mecànico-animal 'Bestiari' -premi d'innovació i cultura popular-, o la gegantina 'Orquestra mecànica de la França Xica' -construïda a partir d'una línia de producció de galetes-, entre d'altres.

A través dels textos dels escriptors Víctor Nubla i Pablo Martín Sánchez, es descobreix la relació de CaboSanRoque amb la patafísica, la ciència de l'excepcionalitat, una ciència que abraça amb devoció l'absurd, la dissonància i la particularitat per explicar mons suplementaris a la quotidianitat.

El grup CaboSanRoque ha explicat que la exposició es titula 'La cobla petafísica' perquè, com a la cobla, s'introdueixen sons populars com pot ser una cinta mètrica i l'eleven a la "categoria de culte". I 'patafísica' perquè utilitzen "els principis de la ciència i les solucions imaginàries" i d'això en fan els instruments", explica Laia Torrents, una de les integrants del grup. 

Donar importàcia als objectes
Amb aquesta exposicó han volgut desvincular aquests objectes de la seva obra escènica i donar-los importància ja que els instruments "per ells mateixos tenen entitat pròpia", ha dit Torrents, i ha afegit que ells no es dediquen a fer reciclatge sinó que busquen aquell objecte que té una història que fa que aquell objecte sigui "únic".  CaboSanRoque ha explicat que per construir aquests instruments treballen sobre tres eixos: la física del so, és a dir, l'element vibrador o la font d'energia; la metafísica de l'objecte i allò que va més enllà de l'objecte, la seva "ànima", segons Torrents. I amb aquests tres eixos CaboSanRoque defensa que pot fer que un vàter, amb les seves característiques i propietats, sigui una campana d'amplificació "perfecta", com si fos una tuba. 

Paral·lelament a l'exposició el grup de música organitzarà diversos concerts on es formalitzaran les partitures amb els instruments mostrats. El primer concert serà aquest dimarts i l'últim el 12 d'abril, coincidint amb el tancament de l'exposició.

Més continguts de