EQUIPAMENTS

Confeti per inaugurar el ‘museu’ Brossa al Born

Una acció artística d’Alicia Kopf inaugura un centre que en el futur es fusionarà amb l’Espai Brossa

Els Falcons de Barcelona van aixecar ahir les seves construccions geomètriques al mig del nou Espai Brossa del Born, acompanyats de música electrònica. Les torres eren una analogia de la construcció verbal i de la mètrica poètica i alhora una descontextualització i actualització de la tradició folklòrica. L’artista Alicia Kopf va voler inaugurar d’aquesta manera festiva i metafòrica el que es convertirà en l’espai de referència de Joan Brossa a Barcelona, que té una entrada pel carrer de la Seca, 2. Per això l’espai es coneixerà amb aquest nom (La Seca2), però també perquè complementa el número 1, que és avui l’Espai Escènic Joan Brossa. El nom dels dos espais podria portar a confusió si no fos perquè en un futur pròxim les dues institucions es convertiran en un sol Espai Brossa, on es desplegaran totes les cares de l’univers brossià: art visual i objectual, poesia, teatre, màgia, performance, bibliografia, arxiu, etc.

El centre artístic obrirà oficialment al setembre, però ara el Centre d’Estudis Joan Brossa ha volgut celebrar públicament el conveni amb l’Ajuntament, que cedirà l’espai a la Fundació Brossa per un termini de 10 o 15 anys i hi aportarà uns 150.000 euros anuals, que s’han de sumar a la subvenció de l’Espai Escènic. L’última fase de la rehabilitació de l’antiga fàbrica de la moneda, obra de Meritxell Inaraja, ha costat uns 150.000 euros, segons apuntava ahir el representant del consistori Carles Sala, i ha servit per connectar per tres llocs els dos Espais Brossa. La idea és vincular aviat la gestió dels dos centres -amb una forma jurídica que s’ha d’estudiar, perquè avui el teatre és una fàbrica de creació-. L’Ajuntament espera ara que la Generalitat se sumi al projecte, i que Joan Brossa sigui el tercer artista català i universal que tingui un espai de difusió important a la ciutat, després de Joan Miró i Antoni Tàpies.

Els altres actes de preinauguració d’aquest diumenge seran la Promenade Carles Santos, que Ester Xargay ha dissenyat en homenatge al músic, i, el dia 29 de maig, una concentració de poetes amb motiu de la publicació de Mig segle de poesia catalana. Del Maig del 68 al 2018. Al setembre, la primera exposició que es podrà veure a La Seca 2 és Art i follia. Joan Obiols, psiquiat re humanista, que posarà en relació obres de Miró, Dalí, Brossa o Perejaume amb retrats de pacients, tots procedents del fons del doctor amic de Brossa. Fins llavors hi haurà exposada una obra site specific d’Alicia Kopf. L’artista ha omplert els prestatges que cobreixen la paret principal, que estan destinats a acollir els llibres de Brossa, de muntanyes de confeti vermell. “Significa sang nova, festa, i és un element inherent en el llenguatge brossià”, explicava Kopf. De Brossa n’ha rescatat una peça, la barca de Caront, però hi ha intervingut canviant el color del confeti, vermell, “vivificant la metàfora”, afegeix. L’elecció de Kopf, que a més és membre del Centre d’Estudis Joan Brossa, té molt de sentit perquè el nou espai del Born “no és un projecte de passat, patrimonial, sinó un projecte de creació contemporània”, defensava Altaió, recordant precisament l’esperit trencador de Brossa.

Al darrere de la programació artística de La Seca 2 hi haurà el Centre d’Estudis Joan Brossa, que, de manera col·legiada -tot i que la cara visible és el president, Vicenç Altaió-, s’ocuparà d’omplir de contingut un fantàstic espai polivalent que a principis de legislatura va canviar d’usos -havia de ser l’arxiu del Museu de les Cultures del Món- per convertir-se en la llavor del museu dedicat a un artista únic, modern i encara massa poc popular.

Més continguts de