ART

L'art xinès busca una estètica nova en la tradició

L'Arts Santa Mònica acull 50 obres a l'exposició 'Pure views'

Vicenç Altaió s'acomiada de la direcció de l'Arts Santa Mònica amb Pure views , una exposició de tesi sobre les transformacions de l'art xinès contemporani que es podrà visitar fins al 28 de setembre. La tesi és de Lu Peng, comissari de la mostra i conservador en cap del Museu d'Art Contemporani de Txengdu. "De la mateixa manera que el Renaixement europeu va mirar al passat grecollatí per fusionar el vell i el nou i crear un art nou, a la Xina existeix un nou corrent que recupera motius artístics i tècniques del passat", explica Lu Peng. Aquesta teoria il·lustra la mostra del Santa Mònica, que aplega una cinquantena d'obres, sobretot pintures però també una escultura, una instal·lació i cinc vídeos.

Un dels artistes inclosos a Pure views és Zhan Wang, autor de l'escultura d'acer inoxidable que ocupa l'espai central del pati del Santa Mònica. La seva visió coincideix amb la de Lu Peng. "L'exposició demostra que la Xina mira endavant però també enrere. Els artistes xinesos estem experimentant un procés introspectiu. Ens estem preguntant qui som. I en aquesta recerca, de sobte mirem a l'exterior i trobem formes artístiques i conceptes que neguen la nostra tradició", diu Zang, que tanmateix advoca per no perdre el contacte amb la tradició cultural xinesa i mantenir la identitat.

Pure views és una declaració d'intencions des del nom: és el títol d'una pintura amb tinta xinesa negra de Xia Gui, un artista de la dinastia Song, de finals del segle XII o principis del XIII. Per reforçar la seva analogia amb el Renaixement europeu, Lu Peng va demanar a cada artista que creés peces inspirades en obres del passat. En l'exposició, aquest diàleg és explícit. Al costat de cada pintura, hi ha una reproducció de l'obra del passat amb un comentari de l'artista del present.

Tant Lu Peng com Altaió confronten Pure views amb Des del país del Centre: avantguardes artístiques xineses , l'exposició que va acollir el Santa Mònica el 1995. "En els últims trenta anys els artistes xinesos han fet una cursa per posar-se al dia del cànon de modernitat occidental", recorda Altaió. La liquidació del maoisme va propiciar un esclat artístic que va tenir un punt d'inflexió decisiu després de la matança de Tiananmen i encara un altre amb la Biennal de Venècia del 1993. Però d'aleshores ençà el panorama ha canviat.

Un projecte en evolució

"Els artistes representats en l'exposició del 1995 mostraven preocupacions per temes socials i per les contradiccions polítiques que es vivien a la Xina", diu Lu Peng. Eren temps de realisme cínic, pop polític i art conceptual. "Ara estan començant una nova transformació", conclou. Aquesta evolució s'adverteix en les noves obres de Fang Lijun, Zhang Xiaogang, Ye Yongqin, Zhang Peili i Mao Xuhui, uns artistes que van ser presents en la mostra del 1995 i que repeteixen a Pure views .

El comissari de l'exposició ja fa temps que explica aquest canvi. El projecte Pure views va néixer a Londres el 2010 com a mostra de pintura xinesa contemporània. Més endavant Lu Peng en va organitzar d'altres a San Francisco i Fukuoka, i ara arriba una quarta versió a Barcelona, amb obres que s'han fet expressament per ser exhibides a l'Arts Santa Mònica. De fet, Lu Peng ha tingut en compte la naturalesa del centre d'art barceloní i per això ha ampliat la tria de les peces més enllà de la pintura. És el primer cop que el concepte Pure views s'enriqueix amb instal·lacions i vídeo.

Més continguts de