ART

Llarga vida a la pintura paisatgística

L’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols estrena una exposició amb obres de Pissarro, Van Goyen i Sacharoff

Entre finals del segle XVI i principis del segle XVII va aparèixer en la pintura holandesa un nou gènere, el paisatgisme. Progressivament es va anar estenent arreu del continent europeu, i també a Amèrica, impregnant diferents corrents com el naturalisme i l’impressionisme, i retratant els canvis de la relació que la societat havia establert amb la natura al llarg de la història. L’origen i l’evolució d’aquest gènere pictòric és el fil conductor de l’exposició temporal Natura en evolució. De Van Goyen a Pissarro i Sacharoff, que es podrà visitar a partir de demà a l’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).

La mostra, formada per 57 obres de les quals la meitat s’exposen per primera vegada, és un recorregut pel paisatgisme al llarg de quatre segles i a través de la mirada de pintors catalans i internacionals com Jan Van Goyen, Ramon Martí i Alsina, Martin Johnson Heade, Camille Pissarro, Santiago Rusiñol i Olga Sacharoff. En total són 43 artistes, 18 dels quals catalans, que ofereixen un viatge pels paisatges del segle XVI fins al XX, abastant tres tipologies de natura: la dominada, la colonitzada i la sublim. “És una passejada per escenes naturistes, realistes, costumistes de paisatges fluvials, marítims... fins a acostar als ulls europeus les colònies d’ultramar i arribar al segle XIX amb la irrupció de l’impressionisme i amb Pissarro com un dels màxims representants”, diu la comissària de l’exposició, Pilar Giró, que també destaca que la mostra “posa de manifest la universalitat del llenguatge pictòric establint diàlegs entre artistes contemporanis de diverses procedències”.

L’art i la pau

La majoria de les 57 obres de la mostra procedeixen de la col·lecció privada de Carmen Thyssen i dels museus Thyssen-Bornemisza de Madrid i Carmen Thyssen de Màlaga. Sempre envoltada d’un núvol de càmeres i flaixos, Thyssen va assistir ahir a la roda de premsa de presentació de la nova exposició, en què va fer una defensa aferrissada de la pintura. “És molt important la difusió de l’art al món sencer perquè porta la pau”, va proclamar Carmen Thyssen, que també va destacar que admirava els pintors “perquè saben trobar la llum per crear una obra d’art”. “Dono les gràcies als pintors morts pel llegat que han deixat, i als que viuen també per saber captar la bellesa”. I va confessar que va escollir Sant Feliu de Guíxols com a nova seu d’un museu perquè tothom amb qui hi ha anat “ha acabat enamorat del poble, de l’Empordà i de Girona”. De fet, actualment els quadres de les exposicions es mostren en un espai del monestir de Sant Feliu de Guíxols, mentre s’executen les obres del nou equipament que, segons mantenen els seus impulsors, serà una realitat al 2020.

Després d’atendre els mitjans, Thyssen va fer un recorregut per la mostra acompanyada de la comissària, que li va explicar com havia distribuït els quadres. Així, l’exposició, que es podrà veure fins al 14 d’octubre, comença amb la pintura flamenca i el naixement del paisatge com a gènere pictòric amb quadres com Paisatge fluvial amb transbordador i cabanes, de Van Goyen. I continua amb la influència del paisatgisme holandès en el naturalisme, el realisme i l’impressionisme, aquest últim representat especialment per Camps de cols, de Pissarro, que dialoga amb obres d’artistes catalans com la Carretera de Gavà, de Josep Amat i Pagès. De fet, el tercer àmbit de la mostra el componen pintors catalans del segle XX que tenen una temàtica comuna: el paisatge marítim.

L’exposició acaba amb un petit homenatge a Olga Sacharoff. “Volíem finalitzar el recorregut amb ella perquè amb la seva obra està explicant una part de la història poc coneguda de l’art català”, va assenyalar Giró. Una de les seves obres més emblemàtiques és La colla -cedida pel MNAC-, on surten retratats, entre d’altres intel·lectuals i artistes de l’època, quatre pintors que apareixen a l’exposició: Gabriel Amat, Josep Amat, Domènec Carles i Rosich i Josep Puigdengolas. En definitiva, l’exposició ofereix, en paraules de Giró, “un viatge sensorial i sensitiu” per quatre segles de pintura que mostren “el diàleg entre l’ésser humà i el seu entorn”.

Sant Feliu de Guíxols avança i Madrid s’encalla

Durant la presentació de la nova exposició temporal, Natura en evolució. De Van Goyen a Pissarro i Sacharoff, la Diputació de Girona va anunciar que destinaria 1,2 milions d’euros en tres anys a contribuir al finançament del futur Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols, que costarà uns set milions d’euros, i en què esperen que també hi col·laborin els nous governs català i espanyol. I mentre el Museu Thyssen de Sant Feliu avança, el de Madrid fa temps que està aturat. Carmen Thyssen va recordar que el contracte de cessió de la seva col·lecció al museu madrileny s’acaba el 31 de juliol i que les negociacions amb el nou ministeri de Cultura “seran molt importants”. Thyssen va reconèixer que no coneixia el nou titular de Cultura, Màxim Huerta, però sí la vicepresidenta espanyola, Carmen Calvo, que va ser ministra de Cultura i que, segons Thyssen, “sempre va comprendre el valor de la col·lecció”.

Etiquetes

Més continguts de