Dansa

Maria Rovira vol que Barcelona balli

La coreògrafa presenta 'Trànsit & Cuba' al Grec i anuncia la creació d'una nova companyia de dansa

Maria Rovira sempre torna a Barcelona, tot i que des dels 17 anys volta pel món modernitzant ballets i companyies de dansa, sobretot d'Amèrica Llatina. "Barcelona és casa meva", diu la coreògrafa. Acompanya per Francesc Casadesús, director del festival Grec, ha presentat aquest dimarts el seu nou espectacle 'Trànsit & Cuba', que es farà els dies 20 i 21 de juliol al Mercat de les Flors.

La ballarina i coreògrafa s'ha mostrat molt agraïda de poder "tornar a la ciutat, al festival Grec i al Mercat de les Flors". Rovira ha voltat per escenaris de tot el món i ha tingut una relació especialment intensa amb Cuba, on va revolucionar les estructures de la dansa contemporània amb obres com 'Tierra y luna' als anys 90. Des de fa un any col·labora amb Acosta Danza, la companyia creada pel ballarí cubà Carlos Acosta. Alguns dels ballarins de la jove companyia cubana formen part de les peces coreogràfiques que presenta Rovira, fet que palesa la connexió cubana de la coreògrafa.

El programa comença amb 'El cruce sobre el Niágara', basada en el llibre del dramaturg peruà Alonso Alegria, i amb la col·laboració d'una de les coreògrafes pioneres de Cuba, Marianela Boán. És una peça que tracta la "relació entre un mestre i un alumne" i és "molt històrica". No és casualitat que Rovira critiqui que sovint a la dansa volen que "tot sigui nou" i que defensi que cal aprendre i acceptar que tenim un llegat. El seguirà 'El salt de Nijinsky', estrenada precisament ara fa 10 anys al festival Grec, tot i que Rovira l'ha refet totalment.

El programa continua amb 'Impronta', un solo de la ballarina Zele Crespo, on es barregen la dansa contemporània amb el folklore cubà i la música del jove compositor José Gabilondo. Rovira explica que el nom es deu a la "empremta que deixes a l'aire cada vegada que fas un pas o un moviment". Finalment, 'Babbel 2.0' és la peça amb la qual tancarà 'Trànsit & Cuba'. Una obra que parla sobre la importància de la comunicació i en la qual fusiona dansa clàssica i contemporània.

"Barcelona necessita una companyia de dansa"

Maria Rovira torna a Barcelona després de 5 anys treballant amb el Ballet Folklórico de Antioquia, a Colòmbia. I ho fa amb un nou projecte "il·lusionant" sota el braç: Crea Barcelona. "Barcelona necessita una companyia de dansa, i Catalunya també", assegura. Tot seguit reivindica el paper de tots els ballarins exiliats que triomfen arreu del món. Crea Barcelona veurà la llum a partir de setembre i, segons Rovira, serà una plataforma de creació amb una "visió innovadora de la dansa", tant en el sentit professional com educatiu. Tindran un mètode propi, un programa per a ballarins preprofessionals, una companyia de dansa i una acadèmia. Rovira pronostica que "tindrà un gran impacte a la nostra ciutat". La coreògrafa assegura que mai no deixarà de viatjar, però que ara està centrada a "ajudar la dansa d'aquí" i afegeix que té "moltes ganes de començar un projecte nou".

Més continguts de