MÚSICA

El Mercat de Música Viva de Vic vol ser més accessible

Pxxr Gvng apleguen un públic molt jove al Sucre

Un triple concert de hip-hop al Sucre va tancar dissabte l’última jornada nocturna del 27è Mercat de Música Viva de Vic. Els més esperats de la nit eren els barcelonins Pxxr Gvng, que van aconseguir aplegar un públic molt jove. Sorpresos davant el poder de convocatòria, els tres MC van repertir diverses vegades que no s’esperaven aquella resposta. Això sí, el seu xou va ser molt irregular: millor com més reggaeton i trap i en peces d’exaltació hormonal com ara Tu coño es mi droga -completada amb una imatge de la pintura L’origen del món de Courbet projectada en una pantalla- i Culo bien grueso, i pitjor en el freestyle. Tampoc l’actitud escènica va ser prou potent. En molts trams de l’actuació van abusar de les veus gravades, mentre entre el públic es repetien comentaris com ara “quina barra, si no canten”. A més, el seu discurs sobre proeses sexuals en què la dona és només un objecte dóna per a una tesi sobre la perpetuació de la narrativa masclista entre les generacions més joves. Precisament avui al diari en parlem.

Artísticament, i com ja és habitual, els concerts d’aquesta edició del Mercat han mostrat dues realitats. Una és la que reflecteixen les actuacions gratuïtes a la plaça Major i al Sucre, i que han protagonitzat algunes de les propostes que aquest any han tingut més activitat en directe dins de l’àmbit català, com ara Els Amics de les Arts, Blaumut i La Pegatina. L’altra és un pronòstic de futur: els grups i artistes que han presentat nous treballs al Mercat davant de programadors d’arreu, però sobretot catalans (el 65%). Per exemple, dissabte a la nit van estrenar repertori grups catalans com Bremen, Egon Soda, Inspira, ’77 i La Soul Machine.

Bon funcionament dels itineraris

Aquestes dues línies de programació són consubstancials a la naturalesa pública del Mercat, i un dels objectius de l’organització és que els concerts de pagament, els que estan destinats als programadors, siguin més accessibles al públic. Per això aquest any han rebaixat el preu de les entrades a 5 euros i han introduït uns abonaments per itineraris estilístics pensats com a guia per als professionals però també per als espectadors.

“Amb els itineraris volíem incentivar la curiositat del públic”, explica un dels directors artístics del Mercat, Marc Lloret. El resultat ha sigut positiu, perquè s’ha assolit una ocupació del 70%, però encara hi ha molta feina a fer, perquè les propostes programades dissabte a les carpes i als dos espais de l’Atlàntida van tenir menys públic que les de divendres, i sobretot menys públic jove, que es va estimar més circular entre els escenaris gratuïts de la plaça Major i el Sucre, sobretot durant els concerts d’Els Amics de les Arts, Nyandú i Pxxr Gvng.

Un dels aspectes a millorar en l’àmbit professional és la participació al Mercat dels programadors municipals. “N’esperàvem uns setanta i n’han vingut uns trenta-cinc”, explica Lloret, que considera molt important la presència dels tècnics culturals dels ajuntaments al Mercat de Música Viva de Vic.

Més continguts de