Cultura 11/07/2022

Black Lives Matter i la destrucció d'Europa: els 'hits' internacionals del Grec

The Wooster Group i Phia Ménard estrenen els seus espectacles a Barcelona

3 min
Una escena de 'The B Side' de The Wooster Group

BarcelonaEl 1965, un grup de presos negres tancats en un centre penitenciari de Texas van enregistrar un disc que van titular Negro folklore from Texas State Prisons. El vinil va capturar la joia, l'enyorança i l'esperança d'aquells homes condemnats a treballs forçats. Gairebé 60 anys després, The Wooster Group els fa reviure a l'escenari amb un espectacle que no és ni un karaoke ni un concert, sinó una mena de ritual que invoca les persones amagades rere les veus del disc. The B-Side, que es va estrenar el 2016 però no s'havia vist mai a Europa, es representa del 13 al 15 de juliol al Teatre Lliure de Montjuïc dins el Festival Grec. "Intentem tornar el disc a la vida. Quan poso l'agulla damunt del vinil i se sent algú que estossega, i és perquè al disc en aquell moment algú estossega", explica l'actor Enric Berryman.

The B Side és un homenatge i una reivindicació de les vides d'aquells presos sense caure en el dramatisme. "No portem el patiment negre a l’escenari per experimentar amb l'exhibicionisme. Rescatem el folklore americà i el revisitem a través de la joia", assenyala la directora de la companyia, Kate Valk. El muntatge va néixer abans del moviment Black Lives Matter, però Berryman subratlla que "sempre hi ha hagut vides negres truncades per la policia". Els actors interpreten a capella les cançons, que són una barreja de temes de blues i espirituals. Però el seu rol no es limita només a cantar: també interpreten els sons, les reflexions i els comentaris que els presos van enregistrar a l'àlbum amb la voluntat de "tornar-los a la vida", diu Valk.

L'art de la guerra a Europa

El Grec també acull aquesta setmana una altra de les perles internacionals de la seva programació: La trilogie des contes immoraux (pour Europe) de Phia Ménard, que serà al Mercat de les Flors aquest dilluns i dimarts. El tríptic escènic, una de les propostes estrella del Festival d'Avinyó de l'any passat, reflexiona sobre la construcció i la destrucció d'Europa a través dels mites i les històries del continent. A l'escenari, Ménard construeix un partenó de cartró per preguntar-se "sobre la preservació de la història i fins a quin punt ens podem permetre construir el futur", destaca l'artista. A la segona part l'aigua pren un fort protagonisme per parlar de les fronteres d'Europa. "Els oceans posen els límits del nostre continent. L'aigua és un element de seguretat", diu Ménard.

Un moment de l'espectacle de Phia Ménard

Al llarg de les tres hores d'espectacle ressona la idea que "a les nostres societats els homes fan l'art de la guerra i les dones s'aboquen a la reconstrucció", apunta l'artista, que està convençuda que "la societat seguirà existint gràcies a les dones". Per això a l'últim tram del muntatge hi predomina la idea de la transformació i Ménard exhibeix el seu cos, que fa un temps era masculí i avui és femení.

Entre les propostes d'aquesta setmana del Grec també hi ha Loop d'Aracaladanza, al Teatre Condal del 15 al 17 de juliol. I de cara a la setmana vinent, en el terreny de les arts de carrer, Insectotròpics portarà Orpheus a la plaça Margarida Xirgu el 20 i 21 de juliol. Es tracta de la darrera creació de la companyia, que és experta en experimentar amb la tecnologia, les arts visuals i la manipulació digital en directe.

stats