MÚSICA

iLe canta als tresors de la música llatina

La cantant de Puerto Rico presenta el disc de debut a la sala Apolo, dins del cicle Cruïlla de Tardor

Quan tens un tresor, no l’amaguis. Aquesta màxima sembla guiar els passos d’iLe, nom artístic de la porto-riquenya Ileana Cabra, que després de passar uns quants anys col·laborant amb els seus germans al grup Calle 13, debuta amb el disc iLevitable (Sony), que avui presenta a l’Apolo dins del cicle Cruïlla de Tardor. El tresor d’iLe és cultural i familiar. Bolero, bugalú i també vals mexicà conviuen en un treball amarat de classicisme caribeny. “Tenia ganes de tirar per la cosa antiga, perquè a poc a poc va oblidant-se i jo no vull que es perdi. A més, hi ha músiques antigues que per a molta gent seran noves. Per exempe, a Spotify estic descobrint coses noves entre les antigues”, diu iLe.

I és que Puerto Rico és l’illa de grans noms de la música com Héctor Lavoe, Ismael Rivera i l’irrepetible Cheo Feliciano, mort el 2014 en un accident de trànsit. Per entendre la magnitud de la seva importància, la vetlla va haver de fer-se en un estadi. “És part de la nostra història. No hi havia ningú com el Cheo”, diu iLe. La veu de Feliciano sona en el disc d’iLe, al bolero Dolor, i no és una veu del més enllà, sinó enregistrada el 2012, perquè la cantant porto-riquenya ha cuinat l’àlbum a foc lent. “Els meus germans em van animar a fer el disc, i jo m’ho vaig prendre amb calma”, reconeix. Sobre la col·laboració de Cheo Feliciano, recorda que va ser especialment “bonica” perquè va acceptar cantar una composició de Flor Amelia de Gracia, l’àvia d’iLe. “I el meu oncle va fer l’arranjament. És un superregal tenir aquesta joia en el disc. L’àvia no va poder fer carrera musical professional. Va obtenir una beca per estudiar a Polònia, però el seu pare no l’hi va deixar anar i ella va acabar estudiant per a mestra. Tot i així, va escriure cançons que fins ara no s’havien publicat”, explica iLe.

La família és present en aquest debut. A més de l’àvia, hi ha composicions de la germana, i amb el pare, Joey Cabra, comparteix l’autoria d’ Out of place, l’única peça en anglès del disc. També és important el punt de vista femení, sobretot en cançons com Te quiero con bugalú. “Expressa la sexualitat des de la part femenina, gairebé com si la dona penetrés l’home -explica-. M’agrada perquè parla de persones que no poden viure juntes però que sí que poden compartir coses a través de la sexualitat i el ball, en aquest cas el bugalú. Les dones tenim moltes coses a dir i encara cal trencar molts estereotips. És important comunicar les nostres complexitats de manera crua i real. Així podem arribar més directament a la gent”.

Per la independència de l’illa

iLe, nascuda el 1989, reconeix que l’experiència de cantar des que era adolescent amb els seus germans a Calle 13 li ha donat “la confiança” per atrevir-se a fer el disc. Curiosament, el hip-hop i el reggaeton no treuen el nas a iLevitable. “La gent pensava que com que vinc del grup dels meus germans potser faria una música similar, però el rap no va amb mi. Jo sóc més de cantar”, diu. Sí que comparteix amb ells una postura molt clara sobre el futur d’una illa que actualment és un estat lliure associat als Estats Units. “Sóc de la minoria que vol la independència de Puerto Rico. Els Estats Units ens van imposar una junta de control fiscal que molta gent pensa que és una cosa bona, però que només respon a interessos econòmics. Hi ha gent que ja s’està qüestionant coses, i jo tinc esperances que canviaran, però és un procés molt lent”, diu.

Més continguts de