MÚSICA I CULTURA DIGITAL

10 claus per explorar el Sónar

Gorillaz, Thom Yorke i LCD Soundsystem són les estrelles de la 25a edició del festival

Quan comença el Sónar? De fet, va començar fa unes setmanes amb la inauguració de l’exposició Ni flyers ni pòsters al Centre d’Art Tecla Sala. O ahir amb la instal·lació de Chiasm a l’Ajuntament de Barcelona. El Sónar+D obre portes als professionals demà a Fira Montjuïc. Dijous engega l’activitat musical al Sónar de Dia, i divendres al Sónar de Nit. Cada dia un reclam. A continuació, 10 claus per explorar la 25a edició.

Estrelles vingudes del pop

Gorillaz i Thom Yorke seran els protagonistes del Sónar de Nit

Un dels directors del Sónar, Enric Palau, admet que hi ha artistes que ha costat portar-los al festival. Aquest any n’hi ha dos que perseguia fa temps: el líder de Radiohead, Thom Yorke, i el projecte Gorillaz de Damon Albarn. Tots dos venen d’un àmbit musical que el Sónar no té en el seu ADN: el pop britànic dels 90. Però si tenen espai al festival és perquè Yorke hi presenta la seva aventura experimental al marge de Radiohead i perquè Albarn hi arriba amb el xou de Gorillaz, un grup que va néixer gairebé com un divertimento al marge de Blur però que ha acabat convertint-se en la seva ocupació principal, amb dos discos publicats en un any i mig. L’espectacle audiovisual de Gorillaz obrirà el Sónar de Nit de divendres (22.00 h). Yorke, amb el productor Nigel Godrich i l’artista visual Tarik Barri, actuarà dissabte (01.40 h).

Fidels al festival

Richie Hawtin i Laurent Garnier i LCD Soundsystem

Tot i celebrar la 25a edició, el Sónar no juga la carta de la nostàlgia. I a diferència d’edicions passades, tampoc busca citar pàgines històriques de la música electrònica. A canvi, exhibeix els vincles de fidelitat que el festival ha establert amb alguns artistes al llarg d’aquest quart de segle. És el cas del canadenc Richie Hawtin, que al Sónar de Nit de dissabte (04.25 h) presentarà el xou CLOSE. També ha acompanyat l’evolució del Sónar el francès Laurent Garnier, que dissabte tancarà el Sónar de Nit amb una sessió de quatre hores en què, assegura, només punxarà temes propis.

La relació del nord-americà James Murphy amb el festival no ve de tan lluny, però ha deixat moments inoblidables, com l’estrena de la discoteca Despacio (a mitges amb els belgues 2manydjs), que torna en una versió millorada al Sónar de Dia. A més, Murphy farà doblet actuant al capdavant de LCD Soundsystem, el grup va plegar veles el 2011 però que l’any passat va tornar amb el disc American dream. Malgrat que aquest no és un àlbum a l’altura de la seva llegenda, val a dir que el principal actiu de la formació de Nova York és el directe. El concert serà dissabte al Sónar de Nit (22.00 h).

Artistes amb carta blanca

El Niño de Elche i Israel Galván estrenen ‘Coplas mecánicas’

Hi ha artistes que trien el Sónar per estrenar xous o discos, però també n’hi ha que reben, si no l’encàrrec, almenys la proposta de preparar un espectacle per estrenar-lo al festival, una carta blanca sense cap mena d’indicació com la que ha acceptat El Niño de Elche, que actuarà per tercera vegada al Sónar, aquesta vegada fent tàndem amb el bailaor Israel Galván. La proposta que porten és Coplas mecánicas, un nom manllevat d’Antonio Machado. La cita, dijous al Sónar de Dia (20.00 h).

Els ritmes africans

Black Coffee, Mr. Eazi, Kampire, KOKOKO!... i Tony Allen

Palau defensa el paper “rastrejador” del Sónar. Sovint ho fa en primera persona, però també confia la feina a intermediaris com el nord-americà Diplo. És ell qui ha seleccionat alguns dels artistes africans que actuaran divendres a la tarda: els sud-africans Distruction Boyz, la ugandesa Kmapire i el nigerià Mr. Eazi. La presència africana no acaba aquí. També hi serà l’egipci Rozzma (atenció a la psicodèlia àrab per a raves ), el sud-africà Black Coffee, els congolesos KOKOKO! i el nigerià Tony Allen, que compartirà l’ afrobeat amb el funk del nord-americà Amp Fiddler. Tots al Sónar de Dia.

Liberato, l’enigma italià

Una estrella napolitana sense nom ni rostre

Qui és Liberato? No ha transcendit ni el seu nom (ni si és una persona o un col·lectiu), amaga el rostre sota una caputxa i s’ha convertit en un fenomen gràcies a uns temes de club molt melòdics cantats en napolità que s’han escampat per Itàlia gràcies a videoclips realitzats per Francesco Lettieri i que mostren imatges de la joventut de Nàpols. Els visionats a YouTube freguen els onze milions... i el Sónar no ha volgut passar l’oportunitat de presentar-lo a Barcelona. Serà divendres al Sónar de Dia (16.30 h).

DJ per a la matinada

Miss Kittin, Charlotte de Witte, DJ Harvey i John Talabot

El Sónar i Laurent Garnier van impulsar fa uns anys el SonarCar, un espai al Sónar de Nit en què un sol DJ conduïa sessions maratonianes. Aquest any les protagonitzaran el britànic DJ Harvey (divendres) i el barceloní John Talabot (dissabte). Tanmateix, la nòmina de DJ per a les nits del festival és llarga i variada. Per tancar els diferents escenaris hi haurà el techno de la belga Charlotte de Witte i l’alemanya Helena Hauff, el mà a mà entre la francesa Miss Kittin i la nord-americana Kim Ann Foxman, el turntablism imprevisible del canadenc A-Trak... I sense oblidar la sessió al Sónar de Dia (dijous a les 20.05 h) del pioner del house Tony Humphries.

Homenatge a Mika Vainio

El Sónar recorda un dels grans de l’electrònica d’avantguarda

El finlandès Mika Vainio va morir el 12 d’abril del 2017 als 53 anys, i el seu company a Pan Sonic, Ilpo Väisänen, l’homenatja amb el projecte Die Angel, que comparteix amb l’alemany Schneider TM. Plegats han fet el disc Entropien I, dedicat a la memòria de Vainio. El seu concert de dissabte al Sónar de Dia (16.00 h) es preveu com un dels moments més emotius d’aquesta edició del festival.

SonarXS

L’escenari de les músiques urbanes més joves

El festival va afegir l’any passat l’escenari SonarXS dedicat a l’ underground massiu de les músiques urbanes, sobretot les de l’estat espanyol. Trap, reguetón i dancehall van ser-ne els protagonistes, i aquest any redoblen l’aposta. La selecció és molt variada: del reggaeton de la colombiana Rosa Pistola al trap tropical dels valencians Mueveloreina i de l’imparable Steve Lean (productor de Pxxr Gvng i Yung Beef) a l’inclassificable “ pan tumaca, madafaka” de Lory Money. Fora del SonarXS hi haurà la presentació del segon disc de Rosalía (divendres, 18.30 h) i el hip-hop del mallorquí Rels B (dissabte, 17.30 h). Per cert, Refree, productor del primer àlbum de Rosalía, estrenarà divendres a les 16.00 h un projecte electrònic amb el cineasta Isaki Lacuesta.

L’exploració de l’espai

La NASA, el MIT Media Lab i el taller de nanosatèl·lits

El futur de l’exploració espacial és un dels eixos del Sónar+D, el congrés de creativitat, tecnologia i negoci que se celebra en paral·lel a les actuacions musicals del festival. Com és habitual en el Sónar, hi han buscat un lligam amb la creació artística i la democratització de les tecnologies. Per exemple, hi participarà Nelly Ben Hayoun, fundadora i directora de la International Space Orchestra, la primera orquestra formada per científics i astronautes de la NASA, i Ariel Ekblaw, directora de la Space Exploration Initiative del MIT Media Lab. A més, Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) farà un taller de nanosatèl·lits.

Susan Rogers

De mà dreta de Prince a investigar la cognició musical

La nord-americana Susan Rogers és una de les visites més esperades del Sónar+D per diverses raons: va ser la tècnica de so de diversos discos de Prince i ha treballat amb David Byrne i Tricky, però sobretot és important perquè comanda un laboratori a Boston on investiga com el cervell es relaciona amb la música. La xerrada serà dijous a les 15.40 h.

Una tempesta de llum a l’Ajuntament

Una tempesta de llum, so i fum va canviar el pati interior de l’Ajuntament de Barcelona. Era la inauguració de Chiasm, la instal·lació immersiva de l’artista holandès Edwin van der Heide. L’espectacle, d’accés gratuït i que es podrà visitar fins dijous (divendres hi ha casaments al consistori), juga amb la llum i el so per abordar les interrelacions íntimes entre els cossos i l’espai en què cohabiten. Per amplificar la sensació de tridimensionalitat, i utilitzant una fina capa de fum, la llum de múltiples làsers es torna visible i tangible, i crea superfícies i formes projectades dins de l’espai.

Un festival de 9,2 milions d’euros

La 25a edició del Sónar (i el Sónar+D) se celebra de dimecres a dissabte a Fira Montjuïc i a Fira Gran Via 2, amb un concert especial a L’Auditori (l’OBC interpreta In C, de Terry Riley) i una cloenda diumenge al Teatre Grec amb Alva Noto i Ryuichi Sakamoto. El pressupost global és de 9,2 milions d’euros (1,3 milions més que l’any passat). L’aportació de les administracions publiques és de 730.000 euros (el 7,9% del total), dels quals 400.000 són de l’Ajuntament de Barcelona, 165.000 de la Generalitat (per al Sónar+D), 150.000 de la Unió Europea i 15.000 del ministeri de Cultura. El patrocini privat representa el 17,23% (1,5 milions) i els ingressos propis el 75%.

L'abonament conjunt per al Sónar de Dia i el Sónar de Nit costa 195 euros (210 a les taquilles del festival). L'abonament només per a les dues jornades Sónar de Nit està exhaurit (costava 135 euros). L'entrada diària per al Sónar de Dia costa 58 euros (65 a les taquilles); i l'entrada per a cada jornada del Sónar de Nit, 79 euros (85 a les taquilles).