Música
Cultura 23/07/2014

La davallada (26,7%) de la indústria discogràfica catalana i 9 titulars més de l'Anuari de la Música

El 2013 també va caure la facturació de la música en directe (14%) i les ajudes de la Generalitat (42,8%)

Ara
2 min
El Primavera Sound eixampla límits Els xàfecs rondaran pel Fòrum, però difícilment seran caps de cartell

BarcelonaAquest dimecres s'han presentat les dades de l'Anuari de la Música 2014, que recull algunes de les xifres més importants del sector musical durant l'any 2013. Aquests són alguns dels titulars més importants:

1. Les vendes de música digitals es desplomen

El 2013, la indústria discogràfica catalana ha vist disminuir la seva facturació un 26,7%. La causa principal ha sigut la caiguda del 39,1% de les vendes de música digital (3.599.418 euros), que s'han vist truncades en benefici dels serveis de 'streaming', molt pitjor remunerats que les vendes 'online'.

2. Més concerts, més espectadors i menys facturació

El nombre de concerts augmenta un 15,6% però la facturació cau per tercer any consecutiu (13,7%), perquè les empreses han assumit la pujada de l'IVA. Els espectadors de música en viu augmenten un 42,8% gràcies, principalment, a la gratuïtat dels concerts.

3. La Generalitat retalla el pressupost per a la música en un 42,8%

En els últims dos anys, la inversió de la Generalitat en música ha decrescut un 52%. El total invertit el 2013 ha estat de 4.977.609 euros, un 42,8% menys que els 8.703.806 euros invertits el 2012.

4. Els catalans escolten menys música

Segons les dades del Baròmetre, la música perd incidència en el lleure. La gent que escolta música habitualment cau del 93,5% al 87,1% i la que va almenys a un concert l'any passa del 33,8% al 29,8%.

5. Els festivals resisteixen la crisi del sector

Els festivals de música dels Països Catalans van aplegar el 2013 dos milions d'assistents, un 16,1% que l'any anterior. En quatre anys s'ha duplicat l'oferta i el públic. El festival que més públic va reunir el 2013 va ser Mercè Música amb 311.219 espectadors, un 55% més que el 2012. L'Arenal Sound va créixer un 12% (280.000) i el Primavera Sound un 15,6% (170.000).

6. Petit repunt d'espectadors a les sales i nou lideratge de la Sala Apolo

El públic de concert a sales catalanes va augmentar un 2,9% el 2013 i supera els 1,2 milions d'espectadors. El número de concerts ha disminuït un 4,9%. La sala Apolo passa a liderar el rànquing de Catalunya amb 315.202 espectadors (creix un 35,9%) per davant de Razzmatazz, que cau un 18,5% fins els 310.648 espectadors.

7. Rècord històric d'edicions discogràfiques en català

Tot i la caiguda de les vendes de música, el 2013 es va produir un creixement del 36% de les referències discogràfiques en català fins arribar a la xifra rècord de 763 edicions. Cada dia es publiquen de mitjana, doncs, dos discos en català, xifres comparables a l'edició de llibres.

8. El pop-rock i la cançó d'autor en català augmenten, però el folk i la clàssica cauen

Els gèneres de la música en català que més creixen en número de referències editades són el pop-rock (63%) i la cançó d'autor (29%). En canvi, cauen el folk (14,5%) i la clàssica (15,7%).

9. Les orquestres de ball es recuperen

El món de les orquestres de ball viu un any de recuperació gràcies a un repunt del 3% en les contractacions. Els 'bolos' del conjunts, per la seva banda, augmenten un 10,7%.

10. Les fires musicals atreuen un 17,8% més de professionals acreditats

El 2013, un total de 7.379 professionals (el 17,8% més que el 2012) van acreditar-se en alguna de les principals fires musicals catalanes, el 46,1% dels quals estrangers. El Mercat de Música Viva de Vic va generar 2.600.000 euros en contractacions, un xifra un 24,8% menys que el 2012.

stats