ART
Cultura 21/11/2012

La meitat dels gravats atribuïts a Rembrandt no són seus

Els conservadors del Rijksmuseum d'Amsterdam asseguren que gairebé 9.000 de les seves estampes no van ser impreses en vida de l'artista ni sota la seva direcció

Efe
1 min
'El pesador d'or', de Rembrandt / MUSEU DIOCESÀ DE BARCELONA

La HaiaLa meitat dels gravats que s'atribueixen a l'artista holandès Rembrandt van Rijn (1606-1669) no són seus, sinó que van ser impresos després de la seva mort per tercers, segons un estudi realitzat pels conservadors del Rijksmuseum d'Amsterdam. Després d'estudiar uns 18.000 gravats que es pensava que havien sortit dels tallers de Rembrandt, els conservadors Erik Hinterding i Jaco Rutgers asseguren que la meitat no van ser impresos en vida de l'artista ni sota la seva direcció.

El mestre holandès va fer, entre el 1625 i el 1665, un total de 315 planxes de coure que van arribar a les mans de tercers. Els nous propietaris les van imprimir en papers d'una qualitat molt diferent del que usava Rembrandt, que en la seva última època feia servir paper japonès, segons va revelar dimecres el Rijksmuseum, que ha obert una mostra sobre els gravats de l'artista holandès.

Les còpies fetes per la mà de Rembrandt són, a més, les úniques que empren tècniques específiques per crear efectes especials en els gravats. "Les impressions més luxoses i interessants són les que va fer el mateix Rembrandt", van explicar els conservadors des del seu estudi. També es poden diferenciar les còpies tardanes per la menor qualitat, ja que les planxes originals es van gastant i perden nitidesa, segons els experts. Hinterding opina que el seu descobriment es traduirà en l'augment dels preus de les còpies atribuïdes a Rembrandt.

stats