Art
Cultura 22/07/2014

Joan Fontcuberta presenta a Londres "una panoràmica de 30 anys de creació"

'Stranger than fiction' explora a través de sis espais els "paranys" de la fotografia i es podrà visitar al Media Space de la capital britànica fins al novembre

Acn
2 min

LondresEl 'Media Space' de Londres acull a partir de dimecres una "panoràmica de 30 anys de creació" del fotògraf català Joan Fontcuberta, Premi Internacional Hasselblad 2013. La mostra, titulada 'Stranger than fiction' ('Més estrany que la ficció'), inclou sis espais amb narratives independents que ajuden a explorar l'univers visual de Fontcuberta, que combina el món real i l'imaginari per enganyar els sentits.

"Tot el meu treball consisteix a posar trampes a l'espectador", admet Fontcuberta. L'exposició, que combina les fotografies, animals dissecats, radiografies o arxius sonors, és una "síntesi" de la seva obra i es podrà visitar fins al 9 de novembre. 'Més estrany que la ficció' és la segona mostra que acull el 'Media Space' de Londres, una sala de fotografia dins el Museu de la Ciència de la capital britànica que es va inaugurar el novembre passat amb 'Only England', de Tony Ray-Jones i Martin Parr. Fontcuberta explica que per ell és "un gran honor i una satisfacció" poder exposar a Londres, però també una "responsabilitat", perquè ho fa després d'uns fotògrafs que admira "profundament".

La ficció d'un obscur naturalista alemany

Fontcuberta explica que l'exposició és "una panoràmica de 30 anys de creació, des dels 80 fins a produccions molt més recents" que permet explorar "com la fotografia, moltes vegades, és un parany del que se suposa que és una percepció directa de la realitat". El fotògraf català presenta a Londres, per exemple, la seva obra amb Pere Formiguera sobre les troballes d'un suposat "obscur naturalista alemany" de caire "neodarwinista" que en les seves investigacions es va centrar en "les anomalies i les excepcions" de l'evolució dels animals.

L'artista presenta una retòrica com la d'un museu d'història natural amb fotografies, animals dissecats, radiografies, enregistraments sonors dels sons o cants d'aquests animals, bèsties en formol o fitxes manuscrites de les expedicions. Tot plegat, "elements molt museístics del que suposaria l'arxiu d'aquest suposat naturalista alemany". Fontcuberta destaca especialment que la mostra crea un "diàleg" amb continguts que "s'estan presentant ara mateix" en altres edificis de la mateixa institució, que acull el Museu de la Ciència i el Museu de Ciència Natural.

"M'agrada que el públic s'adoni de tota una sèrie de prejudicis amb què enfronta la percepció d'una exposició o d'un museu, o la lectura d'unes notícies en un diari o una revista. En el fons, no hi ha mai una recepció passiva d'aquesta informació, els nostres mecanismes sempre estan condicionats per una sèrie de contextos, per una cultura prèvia, interessos, l'autoritat pròpia o l'espai discursiu des d'on aquesta informació ens arriba", assenyala Joan Fontcuberta.

La fotografia no és "ni una finestra oberta" ni és "transparent"

De fet, Fontcuberta explica que va triar la fotografia com a mode d'expressió artística perquè "a diferència del que molta gent pensa, no és una finestra oberta i transparent al món". Per l'artista, "cada vegada que premem el disparador d'una càmera" creem una mirada "influïda per una cultura tecnocientífica del segle XIX", que està "obsessionada amb la veritat, la memòria, l'arxiu, la fragmentació".

L'exposició 'Més estrany que la ficció' forma part dels actes internacionals del Tricentenari, i ha estat cocomissionada per Greg Hobson, responsable de fotografia del National Media Museum britànic, amb seu a Bradford, i impulsor del 'Media Space' londinenc. Quan tanqui el 9 de novembre, la mostra es traslladarà al National Media Museum, on s'exposarà entre el 19 de novembre i el 8 de febrer del 2015.

stats