Òpera
Cultura 18/04/2013

El Liceu obre el cicle de 'L'anell del nibelung' amb el Wagner més ecològic

Robert Carsen és el director escènic del muntatge de 'L'or del Rin' que arriba dissabte a Barcelona

Efe
2 min
'L'or del Rin' / KLAUS LEFEVBRE

BarcelonaEl Liceu afronta el repte de representar la tetralogia operística de Richard Wagner 'L'anell del nibelung' en quatre temporades amb la programació a partir d'aquest dissabte de 'L'or del Rin', en un muntatge del director d'escena Robert Carsen de reminiscències ecologistes que situa l'acció enmig d'obres i abocadors.

Carsen ha explicat "fins a quin punt era profètic Richard Wagner sobre els conflictes entre l'activitat humana i la natura, en el context històric de les albors de la revolució industrial". El director canadenc ha remarcat que Wagner "va ser clarivident en veure la incapacitat humana per entendre quin és el seu paper en el món, quan actualment veiem tot el dany que l'home està causant al planeta". "Wagner es va anticipar en certa manera a la història", ha dit Carsen. La natura es fa present en aquest muntatge precisament per l'absència sobre l'escenari d'elements naturals, substituïts per imatges d'abocadors i d'obres en construcció, en un ambient fosc i tenebrós.

'L'or del Rin' es representarà al Liceu en vuit funcions entre el 20 d'abril i el 2 de maig, sota la batuta del director titular del teatre de la Rambla, Josep Pons, i un extens elenc de cantants encapçalat per Albert Dohmen (Wotan), Andrew Shore (Alberich), Mihoko Fujimura (Fricka) i Ewa Podles (Erda).

'L'anell del nibelung' és un cicle de quatre òperes amb text i música de Wagner que té com a fil conductor la possessió d'un anell màgic, forjat pel nibelung Alberich, que atorga a qui el posseeix el domini del món, a canvi de la renúncia a l'amor. Tots els habitants d'aquest món –déus, éssers humans i nibelungs– estan dominats pel desig de posseir l'anell, excepte Siegfried, un heroi lliure dels anhels del poder.

'L'or del Rin' és el pròleg d'aquesta història, al qual segueixen 'La Valquíria', sobre l'origen de l'heroi de la saga; 'Siegfried', que mostra la glòria del personatge, i 'El capvespre dels déus', que abraça la seva caiguda i derrota, òperes que el Liceu oferirà en les seves pròximes temporades com a celebració del bicentenari del naixement de Wagner.

Robert Carsen ha assenyalat que aquest muntatge de 'L'or del Rin', representat abans a Colònia, Venècia i Xangai, tindrà a Barcelona una versió "més tràgica i emotiva". Malgrat la lectura pessimista que pot deduir-se de l'obra wagneriana, Carsen considera que l'autor també "obre una porta a l'esperança" en mostrar que "la lluita pel poder no té sentit".

Josep Pons ha destacat la "complexitat" de dirigir musicalment una òpera de Wagner en què es troben "ecos del classicisme però també tota la grandesa del seu llenguatge", i ha assenyalat que aborda la partitura com si fos "teatre musical" i pensant que l'orquestra ha d'estar al servei de la línia vocal. Pons considera que l'orquestra no ha de "tapar les veus" dels cantants. Els cantants Albert Dohmen, Andrew Shore i Ewa Podles han expressat la seva satisfacció per actuar al teatre del Liceu a les ordres del mestre Josep Pons. Dohmen ha declarat "estar encantat de poder cantar Wagner i no cridar-lo". Podles, que dóna veu a la deessa de la naturalesa Erda en un breu paper, ha insistit en el caràcter ecològic de l'obra, ja que "el seu avís a Wotan que tot el que viu pot morir no és una profecia, sinó que realment coneix el futur".

stats