Música

La Filharmònica de Viena obrirà el cicle Palau 100 del Palau de la Música

La temporada 2024-2025 també programa els cantants Iréne Theorin i Jonas Kaufmann al cicle Grans Veus

4 min
Daniele-Gatti, dirigirà la Filharmònica de Viena al Palau de la Música.  Marco_Borggreve

BarcelonaAllau d'estrelles en la programació 2024-2025 dels cicles emblemàtics del Palau de la Música. Per exemple, al cicle Palau 100, la joia de la corona, hi destaquen dues de les orquestres europees més prestigioses, la Filharmònica de Viena i la Royal Concertgebouw d'Amsterdam, i batutes indiscutibles com Marin Alsop, Daniele Gatti, Klaus Mäkelä, Teodor Currentzis i Pablo Heras-Casado. Al cicle Grans Veus, recitals de lied d'Iréne Theorin amb Sarah Connolly i de Jonas Kaufmann amb Diana Damrau, i també d'Andrè Schuen i de Philippe Jaroussky. I al cicle Palau Òpera, René Jacobs al capdavant de la Freiburg Barockorchester, "la Filharmònica de Berlín de la música barroca", segons Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau de la Música. Conde s'hi ha referit aquest divendres en la presentació dels tres cicles, primer avançament de la temporada completa que s'anunciarà al maig.

Tot just són 23 concerts, però són "els tres cicles emblemàtics" de la casa, tal com diu Joaquim Uriach, president de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música. El pressupost artístic conjunt de tots tres és d'uns 2 milions d'euros, mig milió més que la temporada 2023-2024. "És un creixement important, un pas endavant", diu el director general del Palau de la Música, Joan Oller, esperonat per "l'altíssim" percentatge d'ocupació dels cicles. El propòsit és recuperar la despesa amb la venda d'entrades.

Palau 100: de Daniele Gatti a Marin Alsop

És el cicle simfònic i passa de deu a dotze concerts, més dos fora d'abonament. "Intentem portar el millor que està passant al món i el gran repertori, però també descobertes", diu Oller. La inauguració serà el 3 d'octubre amb la Filharmònica de Viena dirigida per Daniele Gatti. "Faran un programa molt interessant amb Apollon Musagète de Stravinski i la Desena simfonia de Xostakóvitx, el primer gran simfonista que trenca la maledicció de la Novena", explica Oller, que recorda que compositors com Beethoven i Schubert no van poder fer una Desena. És el concert amb les entrades més cares: 230, 150, 95, 80 i 45 euros.

El cicle inclou més propostes destacades, com ara el debut a Palau 100 de la directora Marin Alsop amb la Philharmonia Orchestra de Londres i la violinista María Dueñas (el 13 de gener del 2025); en el repertori, Korngold, Prokófiev i Strum, de Jessie Montgomery, la compositora novaiorquesa que acaba de guanyar un Grammy. A propòsit d'aquest concert, Oller recomana el documental sobre Alsop The conductor, disponible a Filmin. "Explica tots els sostres de vidre que ha hagut de trencar una artista que diu que per a una dona és més fàcil presidir un país del G-16 o ser general de quatre estrelles de l'exèrcit nord-americà que no pas dirigir una orquestra nord-americana". Atenció també al debut al Palau de la Música del finlandès Klaus Mäkelä, de només 28 anys, que dirigirà la Royal Concertgebouw d'Amsterdam (26 de gener del 2025), la formació de la qual serà director titular el 2027.

La programació de Palau 100 compta també amb Pablo Heras-Casado (29 d'octubre) al capdavant de l'orquestra belga Anima Aeterna Brugge, que abordarà la Simfonia Wagner de Buckner, i, amb la soprano Sarah Connolly, els Rückert lieder de Mahler. "En l'any Bruckner (1824-1896), volem contribuir que sigui més conegut i estimat", diu Oller. Bruckner també serà present en el concert de Teodor Currentzis amb musicAeterna (23 de març del 2025), que s'enfrontarà a "una gran catedral", la Novena (inacabada) que el compositor austríac va dedicar a Déu. Altres noms de la temporada de Palau 100 són els directors Daniel Harding, John Eliot Gardiner i Thomas Hengelbrock, i solistes com la pianista Maria João Pires, el violinista Joshua Bell, la soprano Núria Rial i el contratenor Xavier Sabata. Fora d'abonament destaca l'estrena a l'Estat del Dream requiem de Rufus Wainwright.

Grans veus: d'Iréne Theorin a Jonas Kaufmann

Entre els sis recitals del cicle de Grans Veus, n'hi ha un de molt especial: el que compartiran la soprano sueca Iréne Theorin i la mezzosoprano anglesa Sarah Connolly amb el pianista londinenc Julius Drake. Serà un vespre de lied en homenatge a Victoria de los Ángeles i amb un repertori (Schubert, Schumann, Brahms i Mahler) que, tal com explica Conde, vol evocar els concerts de lied que la soprano barcelonina va fer amb Elisabeth Schwarzkopf i Gerald Moore. És una proposta conjunta del Palau i la Fundació Victoria de los Ángeles.

El cicle de Grans Veus començarà el 21 de setembre amb Juan Diego Flórez i la formació juvenil Simfonía por el Perú. La resta de propostes també tenen noms destacats, com ara Philippe Jaroussky, Andrè Schuen i Serena Sáez. A més, hi haurà la tercera visita al Palau de la Música en format lied de Diana Damrau i Jonas Kaufmann.

Palau Òpera: Händel, Vivaldi i Terradellas

A poc a poc es va consolidant el cicle Palau Òpera, que arriba a la quarta temporada confirmant l'aposta per l'òpera barroca en format concert i mínimament dramatitzat. El curs 2024-2025, la Freiburg Barockorchester interpretarà Tamerlano de Händel, l'Academia Bizatina dirigida per Ottavio Dantone farà Il giustino de Vivaldi i, per primera vegada, el cicle inclourà una obra d'autoria catalana: Giuseppe riconosciuto, de Domènec Terradellas, escrita el 1736 a Nàpols i inèdita als escenaris catalans fins al 1995. L'any passat la va recuperar Dani Espasa amb Vespres d'Arnadí al Festival de Torroella de Montgrí.

stats