La indústria musical catalana creix en facturació i s'estanca l'ús del català als festivals
La facturació de concerts i festivals arriba als 242 milions d'euros, un rècord històric
Barcelona"Ha estat un any pletòric pel que fa a la música en viu", celebra el president de Grup Enderrock, Lluís Gendrau, a l'inici de la presentació de l'Anuari de la Música 2025. La publicació, presentada aquest dimecres a la seu de la SGAE a Barcelona, mostra les dades que la indústria ha assolit el 2024. És una publicació conjunta de Grup Enderrock amb ARC (Associació de Professionals i Representants, Promotors i mànagers de Catalunya). "L'any vinent serà important", diu la presidenta d'ARC, Raquel Bassas, fent referència als 25 anys que complirà l'anuari. L'informe s'elabora a partir de dades de totes les entitats que participen en el sector i amb l'enquesta de Participació Cultural de la Generalitat.
"La xifra de fa deu anys s'ha multiplicat per quatre", diu Gendrau. Explica que la indústria catalana del directe ha facturat 242 milions d'euros, un 21% més que l'any anterior i un 294% més que el 2014 (que va facturar 61 milions). El nombre d'espectadors també ha crescut encara que de manera més gradual: ha passat de 18,5 milions el 2023 a 19,2 milions el 2024. La dada es dispara si es compara amb els últims deu anys, perquè el 2014 estava als 7,7 milions d'espectadors. La mateixa tendència s'ha registrat en la quantitat de concerts fets a Catalunya, que ha passat dels 11.841 el 2014 als 23.433 el 2024 (un augment del 98%). Tal com indicava la tendència els últims anys, els macrofestivals concentren la majoria d'espectadors (1,95 milions), un 9% més respecte a l'any anterior.
Una de les preocupacions que mostra l'informe és l'estancament de la programació de projectes en llengua catalana a festivals, que es manté en el 19% (seguint amb la tendència dels últims tres anys). El que sí que ha millorat és la presència d'artistes dels països catalans als cartells, que ha pujat quatre punts respecte a l'any anterior –això no significa que la proposta artística d'aquests sigui en llengua catalana–. Els festivals que lideren la programació d'artistes dels Països Catalans són el Canet Rock, l'Acústica de Figueres i el Festival (a)phònica de Banyoles. I els festivals més sensibles amb l'ús del català són el Canet Rock i l'Acústica. La presència del castellà suposa el 22% dels projectes programats en els festivals i l'anglès i altres llengües el 49%. "Els catalans que van a festivals a veure música en català han caigut", explica Gendrau.
L'anuari mostra una evolució positiva en la presència de dones i grups mixtos als festivals. "Els que més creixen són projectes amb lideratge femení", assegura Gendrau. El 46% de la programació als festivals és de grups amb dones i grups mixtos –el 34% correspon a projectes liderats per dones–. Els festivals que més han invertit a programar projectes liderats per dones són l'Ítaca (63%), el Sónar (52%) i l'Eufònic (44%).
Pel que fa als artistes que van aplegar més espectadors en concerts el 2024, la llista l'encapçala Bruce Springsteen (114.505 espectadors en les dues actuacions a l'Estadi Olímpic), Estopa (77.266 a l'Estadi Olímpic i el Palau Sant Jordi) i Rammstein (50.177 a l'Estadi Olímpic).
Els discos més escoltats
Els discos d'artistes dels Països Catalans més escoltats a la plataforma Spotify durant el 2024 han estat La joia de Bad Gyal, A new star de Rels B i ¡Agua! de Chanel. Els àlbums en llengua catalana més escoltats han estat d'Oques Grasses, Figa Flawas i Mushka, que també estan a les llistes de les cançons més escoltades. L'estil de música més escoltat, segons aquesta mateixa enquesta, és el pop-rock, i la música urbana segueix pujant esglaons (especialment entre el públic jove de 18 a 25 anys).