Cultura Música 19/04/2022

Quartet Casals: 25 anys d'una estructura d'estat

La formació celebrarà l'aniversari enregistrant 'L'art de la fuga' de Bach i dirigint la segona Biennal de Quartets de Barcelona

3 min
Arnau Tomàs Realp, Abel Tomàs Realp, Jonathan Brown i Vera Martínez Mehner a La Central del Raval.

Barcelona“Ells són molt modestos, però el que estem presenciant és excepcional”, exclama el director de L’Auditori, Robert Brufau. Els modestos són Vera Martínez Mehner, Abel Tomàs Realp, Jonathan Brown i Arnau Tomàs Realp, els quatre músics del Quartet Casals. L’excepcionalitat és la d’una formació que celebra el 25è aniversari consolidada com un dels noms de referència de la música de cambra europea. “És tota una fita que el quartet faci 25 anys, i és bestial la feina que han fet. I els representa l’agència de quartets més important del món [Impresariat Simmenauer]”, ha insistit Brufau aquest dimarts en un dels patis de la llibreria La Central del Raval, a Barcelona.

El director de L’Auditori no exagera: el Quartet Casals ha esdevingut una autèntica estructura d’estat, un referent per a la música de cambra del país, tant per l’excel·lència i el rigor de la feina artística, amb fites com la impressionant integral dels quartets de Beethoven, com per la fonamental aportació a la docència superior a l’Esmuc, una tasca amb la qual han contribuït a engrescar “molta gent jove a fer quartets”, tal com diu Arnau Tomàs. "Abans aquí el quartet no era ni una assignatura, i ara no hi ha cap estudiant de corda que no hagi conegut els quartets en la seva formació". Ara és més habitual trobar quartets d’aquí als concursos internacionals, però ho era quan el Casals va guanyar el concurs de Londres l’any 2000. Tanmateix, com precisa Brufau, “no sempre els guanyadors de concursos són els que acaben fent carrera”. Ells sí que ho han aconseguit.

Els quatre músics han convocat la premsa per compartir records acumulats des que van debutar el 30 de març del 1997 a Toledo i per anunciar un parell de novetats. La primera, la futura publicació d’un disc que editarà el segell Harmonia Mundi amb L’art de la fuga de Bach que han enregistrat a la Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona. “Té una acústica impressionant. No ens estranya que a Jordi Savall li agradi tant la Col·legiata”, explica Arnau Tomàs. Més endavant afrontaran l’enregistrament de la integral dels quartets de Mendelssohn. “I potser els de Xostakóvitx”, avança el violinista Abel Tomàs.

L’altra novetat té a veure amb la segona edició de la Biennal de Quartets de Barcelona, que dirigiran a L’Auditori del 14 al 17 de setembre i que tindrà com a fil conductor precisament L’art de la fuga. “Bona part de les obres programades incorporaran alguna mena de fuga o fugat”, informa Arnau Tomàs. I atenció a la participació, un cartell de luxe “amb els millors quartets, els referents dels respectius països on treballen”: el Jerusalem Quartet israelià, el de la violinista romanesa Corina Belcea (amb seu a Suïssa) i el Quatuor Ébène, entre d’altres.

La fidelitat a la Schubertíada

“Barcelona i L’Auditori s’han convertit en les nostres cases. Viatgem molt, però sempre tornem a Barcelona –explica el violista Jonathan Brown–. I pedagògicament, casa nostra és l’Esmuc. Ens sentim molt afortunats de tenir aquesta relació amb aquesta ciutat i aquestes institucions”. En els agraïments, el Quartet Casals no oblida la Schubertíada de Vilabertran, el miracle empordanès impulsat per Jordi Roch. “Hi tenim una relació molt estreta i molt personal. Jordi Roch va creure molt en nosaltres ja el 1997, i el segon any ja ens va encarregar la integral de Schubert”, recorda la violinista Vera Martínez Mehner. “I els concerts del 2020 a la Schubertíada van ser molt emocionants”, afegeix Brown. Aquest estiu, esclar, hi tornaran, a Vilabertran.

stats