La inauguració de la temporada del Gran Teatre del Liceu conserva un notable poder de convocatòria. És cert que es tracta d’una funció dedicada exclusivament a convidats, però, tot i això, calia trobar dues mil persones amb agendes lliures un dilluns al vespre per anar a veure La guineueta astuta, la meravellosa òpera del compositor txec Leos Janácek, amb direcció escènica de l’australià Barrie Kosky. Malgrat les obres de la Rambla que dificulten l’accés al Liceu, a la crida hi van respondre autoritats i representants polítics de la Generalitat, la Diputació de Barcelona i sobretot de l’Ajuntament; personalitats del món acadèmic i de l’empresarial (incloses les lligades al mecenatge del Liceu), i un bon nombre de gent de la cultura i els mitjans de comunicació.
Amb el rigor institucional i la cordialitat familiar habituals, Salvador Alemany, president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, va fer d’amfitrió de convidats com el president del Parlament, Josep Rull; la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar; la presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret; els expresidents de la Generalitat José Montilla, Artur Mas i Pere Aragonès; la presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans, Teresa Cabré; la directora general de la Fundació Banc Sabadell, Sonia Mulero; el director de la Fundació BBVA, Rafael Pardo, i artistes com Maria Hein, Pere Arquillué i Josep Maria Pou, entre molts altres, com l’escriptor Eduardo Mendoza, el poeta Enric Casasses, el director d’exposicions del CCCB, Jordi Costa, i la directora de l’ARA, Esther Vera. Tothom era a lloc quan El cant dels ocells va acompanyar la projecció del missatge de Pau Casals “Pau al món. En contra, en contra de les guerres i la inhumanitat de les guerres”, i tot seguit va començar l’òpera, de la qual es faran cinc funcions més els dies 23, 25, 28, 29 i 30 de setembre. De la del dia 30 n’hi haurà retransmissió en directe a través de la plataforma Liceu OPERA+
Aquestes funcions d’inauguració de la temporada del Liceu de vegades les carrega el diable. L’experiència d’anys anteriors demostra que una bona part dels convidats deserta en la pausa posterior al primer acte i una altra enfila cap a la sortida abans de l’últim acte. Afortunadament, la tria de La guineueta astuta com a títol d’obertura va evitar la trista visió d’una platea mig abandonada: l’òpera de Janácek dura poc menys d’una hora i mitja i els tres actes es representen sense pausa. Per tant, quan va arribar el final, l’elenc va poder rebre l’aplaudiment d’una platea ben plena.