Crítica d'òpera

La fauna de Janácek (i en txec) obre el teló del Liceu

‘La guineueta astuta’ passeja la seva murrieria com a inici de la temporada 2025-2026

'La guineuta astuta (Příhody lišky bystroušky)' Leoš Janáček

  • Llibret de Leoš Janáček basat en la història de Rudolf Tesnohlídek.
  • Direcció escènica: Barrie Kosky. Escenografia: Michael Levine.
  • Vestuari: Victoria Behr. Il·luminació: Franck Evin.
  • Direcció musical: Josep Pons.
  • Intèrprets: Elena Tsallagova, Paula Murrihy, Peter Mattei, David Alegret, Sara Bañeras, Mercedes Gancedo, Alejandro López, Anaïs Masllorens, José Manuel Montero, Roger Padullés, Milan Perišic, Mireia Pintó, l'Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu i el Cor Infantil de l'Orfeó Català

La guineueta astuta (Príhody lisky bystrousky) és una deliciosa òpera de Leos Janácek que al Liceu es va veure per primera vegada el 2001 en una versió anglesa a càrrec d’Opera North i que en català es va traduir com La petita guineu astuta. Ara, el mateix títol inaugura temporada al teatre de la Rambla en la versió original –en llengua txeca– i de la mà de Barrie Kosky, responsable de l’escenificació i amb un espectacle estrenat fa tres anys a Múnic.

Cargando
No hay anuncios

La partitura, fabulosa, és un devessall de petites miniatures que, unides, creen un tapís únic, de ressonàncies oníriques, que demanen un treball minuciós de direcció orquestral. En un nou repte per a Josep Pons com a mestre titular de la casa, el director de Puig-reig signa una versió més preciosista que no pas teatral, més simfònica que de cambra i amb alguns passatges lleugerament desequilibrats pel que fa a un volum que a vegades tapa les veus. En canvi, és en els interludis orquestrals quan Pons exhibeix el seu mestratge.

Com en la resta de les seves òperes, Janácek demana sentit del detall, del bon gust i del servei a la paraula. I Josep Pons ho compleix en part, davant d’una orquestra encara poc greixada a inicis de temporada. Qualitat alta per a les intervencions corals: la formació liceista i, sobretot, el cor infantil de l’Orfeó Català.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, Kosky explora l’univers de la faula amb la imaginació visual que li és característica, amb notes d’humor marca de la casa, com ara l’escena del galliner. Ara bé, el genuí sentit de l’humor que li és característic no brilla en la reposició d’Andreas Weirich i al llarg de tres quarts d’espectacle. El resultat global, doncs, convenç parcialment davant d’un treball que no explora prou la dialèctica humans-animals de l’òpera a excepció dels figurins de Victoria Behr, que vesteix els humans de negre i els animals amb colors variats. Tot plegat revestit per l’atractiva conjunció entre l’escenografia de Michael Levine i la sensacional il·luminació de Franck Evin.

L’ampli repartiment inclou moltes veus de casa, cosa que sempre és d’agrair, en els múltiples papers animalístics que fan intervencions escadusseres al llarg de la partitura. El protagonisme se l’emporten tres intèrprets d’altura: el baríton suec Peter Mattei és un convincent guardabosc i la parella que formen la guineu i el guillot no podia resultar més encertada per l’entesa entre elles (la soprano russa Elena Tsallagova i la mezzosoprano irlandesa Paula Murrihy) i per la gràcia de les seves prestacions, tant musicalment com escènicament. Correcte i homogeni la resta de l’elenc.

Cargando
No hay anuncios

Risc amb obres de qualitat

L’espectacle, com dèiem, inaugura la temporada 2025-2026 del Gran Teatre del Liceu, poc abans de les funcions d’Akhnaten de Philip Glass. Dues obres ben allunyades de l’atractiu amb què un teatre d’òpera hauria d’obrir les seves portes i del glamur dels títols de gran repertori. L’operació és certament arriscada, al marge de la qualitat de les dues obres i dels espectacles proposats (vagin traient entrades per a Akhnaten, sisplau; són set funcions del 16 d’octubre al 3 de novembre). A més, la gran novetat és que el Liceu ofereix els programes de mà novament impresos... i de manera gratuïta. Esclar que per trobar els continguts aprofundits de les obres caldrà continuar accedint a la web, perquè els programes en si contenen moltes pàgines de publicitat. És el que té viure en un món marcat pel màrqueting i per la immediata rendibilitat econòmica. Per sort, la partitura de Janácek funciona al marge d’aquestes consideracions.

Cargando
No hay anuncios
Un vespre d’inauguració oficial al Liceu amb la platea ben plena

La inauguració de la temporada del Gran Teatre del Liceu conserva un notable poder de convocatòria. És cert que es tracta d’una funció dedicada exclusivament a convidats, però, tot i això, calia trobar dues mil persones amb agendes lliures un dilluns al vespre per anar a veure La guineueta astuta, la meravellosa òpera del compositor txec Leos Janácek, amb direcció escènica de l’australià Barrie Kosky. Malgrat les obres de la Rambla que dificulten l’accés al Liceu, a la crida hi van respondre autoritats i representants polítics de la Generalitat, la Diputació de Barcelona i sobretot de l’Ajuntament; personalitats del món acadèmic i de l’empresarial (incloses les lligades al mecenatge del Liceu), i un bon nombre de gent de la cultura i els mitjans de comunicació.

Amb el rigor institucional i la cordialitat familiar habituals, Salvador Alemany, president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, va fer d’amfitrió de convidats com el president del Parlament, Josep Rull; la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar; la presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret; els expresidents de la Generalitat José Montilla, Artur Mas i Pere Aragonès; la presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans, Teresa Cabré; la directora general de la Fundació Banc Sabadell, Sonia Mulero; el director de la Fundació BBVA, Rafael Pardo, i artistes com Maria Hein, Pere Arquillué i Josep Maria Pou, entre molts altres, com l’escriptor Eduardo Mendoza, el poeta Enric Casasses, el director d’exposicions del CCCB, Jordi Costa, i la directora de l’ARA, Esther Vera. Tothom era a lloc quan El cant dels ocells va acompanyar la projecció del missatge de Pau Casals “Pau al món. En contra, en contra de les guerres i la inhumanitat de les guerres”, i tot seguit va començar l’òpera, de la qual es faran cinc funcions més els dies 23, 25, 28, 29 i 30 de setembre. De la del dia 30 n’hi haurà retransmissió en directe a través de la plataforma Liceu OPERA+

Aquestes funcions d’inauguració de la temporada del Liceu de vegades les carrega el diable. L’experiència d’anys anteriors demostra que una bona part dels convidats deserta en la pausa posterior al primer acte i una altra enfila cap a la sortida abans de l’últim acte. Afortunadament, la tria de La guineueta astuta com a títol d’obertura va evitar la trista visió d’una platea mig abandonada: l’òpera de Janácek dura poc menys d’una hora i mitja i els tres actes es representen sense pausa. Per tant, quan va arribar el final, l’elenc va poder rebre l’aplaudiment d’una platea ben plena. 

Cargando
No hay anuncios