Cas Sixena

El MNAC demana que un 'dream team' de la conservació mundial supervisi el trasllat dels murals de Sixena

Accepta una comissió externa però demana que hi siguin la Unesco, l’ICCROM, el Courtauld Institute i el Getty Conservation Institute

La sala del MNAC on s’exposen murals de Sixena.
22/12/2025
3 min

BarcelonaEl MNAC no deixa de lluitar per evitar el trasllat dels murals de la sala capitular del monestir de Sixena. Ara busca el suport de les màximes autoritats internacionals en conservació del patrimoni. Amb l'aprovació del Patronat, els serveis jurídics del museu han presentat aquest matí al jutjat número 2 d’Osca un escrit amb el qual proposen la creació d'una comissió del màxim nivell per supervisar el desmuntatge, l'embalatge i el trasllat dels murals.

En aquesta comissió, el museu vol que hi siguin l'Estat –via l'Institut del Patrimoni Cultural Espanyol (IPCE)–, la Unesco i l’ICCROM –el Centre Internacional d'Estudis per a la Conservació i la Restauració de Béns Culturals, amb seu a Roma–, del qual el museu ja té un informe on demana una "avaluació exhaustiva dels riscos". Així mateix, el museu invoca l’ICOMOS –una altra entitat no governamental dedicada a la conservació del patrimoni, amb seu a França–, el Courtauld Institute de la Universitat de Londres, el Getty Conservation Institute de Los Angeles i l’Institut Superior per a la Conservació i la Restauració de l'Escola Universitària Professional de la Suïssa italiana (SUPSI). Aquesta comissió seria paritària entre el govern de l'Aragó i l'Ajuntament de Vilanova de Sixena com a parts executants, i el museu com a part executada. El mateix escrit recull que el MNAC no en vol formar part, acceptant una prerrogativa de l'advocat de Vilanova de Sixena, Jorge Español.

Amb aquesta proposta, el MNAC finalment aconseguiria l'informe de l'IPCE, considerada la màxima autoritat de l’Estat en conservació de béns culturals. A l'octubre, el president del museu, Joan Oliveras, li va enviar una carta al ministre de Cultura, Ernest Urtasun, però no se'n va sortir.

La proposta de la comissió per part del MNAC té suc legal, perquè amb aquest escrit el museu acata una interlocutòria del 9 de desembre de 2025 a favor de la constitució d’una comissió assessora que havia demanat l'Ajuntament de Vilanova de Sixena, però a la qual va renunciar. Ara el museu accepta aquesta comissió, sempre que la seva constitució i funcionament s’ajustin estrictament a la llei d'enjudiciament civil, amb pèrits independents sotmesos a jurament d’objectivitat, que emetin dictàmens individuals per escrit i respectin el principi de legalitat processal. I, al mateix temps, el museu sosté que la mateixa interlocutòria és nul·la perquè aquesta resolució s’ha dictat sense donar audiència al museu, la qual cosa genera indefensió.

L'anterior proposta de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena

En el seu escrit d’al·legacions a la proposta de la magistrada de conformar una comissió assessora, l'advocat de Vilanova de Sixena, Jorge Español, demanava que no hi fossin els tècnics del MNAC perquè considerava que s'havien "autoexclòs" ells mateixos quan van expressar la seva “impossibilitat tècnica” per dur a terme el trasllat dels murals. "D’acord amb les regles de la bona fe, seria una contradicció que hi posessin pèrits que, de manera directa o velada, el que farien seria dinamitar i posar tots els obstacles possibles a l’execució de la sentència”, afirmava Español en el seu escrit. Per a Español, seria una “contradicció” que la institució que al·lega “una mena d’objecció de consciència tècnica” a l’ordre de devolució designi un pèrit.

A més, Español plantejava a la jutgessa la possibilitat que fos ella mateixa qui escollís d’ofici un pèrit de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Luis per formar part d’una comissió assessora que el lletrat considera "necessària i pertinent" davant la complexitat de l’operació, però que no ha d'opinar sobre el trasllat de les pintures, perquè és una qüestió que ja va quedar resolta en la sentència del mes de maig d'enguany. Més concretament, l'Ajuntament de Vilanova de Sixena sol·licitava la integració a la comissió d'un reguitzell de tècnics i experts d'àmbit estatal, tret del restaurador italià Stefano Lupo, que va treballar amb Gianluigi Colalucci a la Capella Sixtina. Cinc anys abans de morir, Colalucci es va mostrar molt contundent sobre el cas en una entrevista concedida a El Punt Avui: "Jo no mouria les pintures de Sixena del MNAC", va advertir. Els altres membres proposats són l'expert en restauració Alfonso Monforte i la professora d'història de l'art de la Universitat de València María Gómez Rodrigo, l’historiador Juan José Nieto, l’arquitecte del monestir de Sixena, Luis Franco Lahoz, i l’empresa especialitzada Tècnics de Transport Internacionals (Bovis Group).

stats