Cultura 04/05/2021

La triple corona de Sondra Radvanovsky al Liceu

La soprano protagonitza el concert dedicat a 'les tres reines' de Donizetti

3 min
La soprano Sondra Radvanovsky al Saló dels Miralls del Liceu.

BarcelonaDivertida i amb la reina Elisabet I d'Anglaterra estampada a la samarreta, així s'ha passejat la soprano nord-americana Sondra Radvanovsky pel Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu aquest dimarts. Feliç de poder tornar a cantar a Barcelona després del recital amb Piotr Beczala del setembre del 2020. "És fantàstic poder tornar a ser a casa, al Liceu", ha dit en la presentació de Les tres reines, el concert que protagonitzarà aquest dijous (6 de maig) i dissabte (8 de maig). Radvanovsky s'enfronta a un repertori construït a partir de les escenes més commovedores de tres òperes de Donizetti: Anna Bolena (1830), Maria Stuarda (1834) i Roberto Devereux (1837). O, dit d'una altra manera, encarna el drama de tres reines del convuls segle XVI anglès i escocès: Anna Bolena, la reina traïda; Maria Stuart, la reina condemnada, i Elisabet I, la reina en la solitud absoluta. Les dues primeres van morir executades i la tercera sola i decebuda després de la traïció de Robert Devereux, el comte d'Essex.

"Són tres dones molt fortes però molt diferents. Es tracta de tres personatges històrics molt potents i calia respectar el caràcter de cadascuna –diu Radvanovsky–. A més, tenen tres estils vocals que no tenen res a veure. Anna Bolena, la dona d'Enric VIII, té la tessitura més baixa. Maria, la reina més pietosa, és per a una soprano lírica. I Elisabet, que viu un moment en què està destrossada buscant l'amor infructuosament, té una coloratura dramàtica que esclata en focs d'artifici". Tot aquest arc líric l'afronta amb l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu sota la direcció de Riccardo Frizza i amb una posada en escena basada en la il·luminació de Rafael R. Villalobos, l'escenògraf sevillà que al març es va encarregar del Winterreise teatral que va interpretar Xavier Sabata al festival Primavera Life.

Frizza, director del Festival Donizetti de Bèrgam, va ser qui va tenir la idea de fer amb Sondra Radvanovsky una nova producció sobre les tres reines a l'Òpera de Chicago en què s'interpretessin les tres obertures i les escenes finals de les tres òperes. "Em va semblar una idea fabulosa –recorda la soprano– i molt fàcil de moure per fer gira, perquè es pot fer amb cantants i orquestres locals". Tanmateix, la pandèmia marca l'agenda i només s'ha pogut fer a Chicago; i ara a Barcelona, on els cantants que l'acompanyaran a l'escenari seran la mezzosoprano Gemma Coma-Alabert, el tenor Marc Sala i el baríton Carles Pachón. La confiança entre Radvanovsky i Frizza és tan gran com l'entusiasme del director italià quan parla de Donizetti, "un compositor que va escriure pàgines memorables".

La dona rere la reina, la dona rere la diva

Per fugir de la sobrietat pròpia de molts recitals lírics, tant Frizza com Radvanovsky van pensar en incorporar detalls escènics, com ara els vestits que representen cada reina i que finalment ha fet Rubin Singer, dissenyador de roba per a Glenn Close, Heidi Klum, Lucy Liu i Alicia Keys, a més de responsable del vestuari de Beyoncé a la Super Bowl del 2013. "A través dels vestits volíem donar veu a les tres dones", diu la cantant, que quan li demanen quin dels tres és "el més impressionant", esmenta el d'Elisabet I, un vestit translúcid que juga amb la llum i que "trasllada a la perfecció el caràcter del personatge".

Per completar la proposta, a cada ciutat un director escènic hi diu la seva subtilment, "des d'una posició d'humilitat i aprenentatge" i deixant que "el cant brilli per damunt de tot", tal com admet Villalobos. "Es tracta de fer servir la llum i la composició escènica per transmetre la bellesa de la partitura, centrant-me en qui hi ha rere les tres reines. Veure-hi la dona que hi ha rere la reina com veiem la dona que hi ha rere la diva", diu Villalobos, per a qui la proposta és també "un homenatge a la reina del Liceu, Sandra Radvanovsky", una soprano que ha tingut nits memorables al teatre de la Rambla, com el triomf incontestable amb Andrea Chénier el 2018.

stats