Cultura  /  Teatre 26/06/2022

Don Joan era un terrorista i no ho sabíem

Xavier Albertí munta 'El burlador de Sevilla' al Grec amb la Compañía Nacional de Teatro Clásico i una mirada contemporània

2 min
Una escena d''El burlador de Sevilla'

BarcelonaHi ha més de 3.000 creacions vinculades a la figura de Don Joan, l'origen de la qual encara ara és motiu de polèmica. Aquest personatge obsessionat per conquerir (si cal, per la força) els cossos de les dones s'ha convertit en un mite del teatre espanyol que, vist amb ulls contemporanis, està ple d'actituds i conviccions totalment qüestionables. El director Xavier Albertí n'és conscient, però això no l'ha frenat a l'hora de portar a escena El burlador de Sevilla i construir un Don Joan del segle XXI juntament amb la Compañía Nacional de Teatro Clásico (CNTC). "Segurament no agradarà a tothom, però si el teatre no ens incomoda, difícilment acaba servint-nos d'alguna cosa", afirma Albertí. L'espectacle es veurà el 3 i 4 de juliol al Teatre Grec i suposarà el debut de la CNTC dins el Festival Grec.

El personatge de Don Joan és "una figura profundament incòmoda" rere la qual, segons Albertí, hi ha "una mirada crítica a les masculinitats tòxiques". Albertí s'ha cenyit al text d'El burlador de Sevilla atribuït a Tirso de Molina, del qual en destaca el retrat que fa d'una societat que utilitzava la dona com una eina de preservació dels drets de les classes. "El segle XVII és convuls. Els privilegis de la noblesa estaven vinculats a la puresa de la sang i es feia comerç amb la virginitat de les dones, però tot això es comença a destruir", assenyala el director, que entén la figura de Don Joan com la d'un disruptor d'aquest sistema establert. "Don Joan Tenorio és un terrorista d'estat. No sedueix per satisfer només el desig sexual. Darrere les seves violacions hi ha la consciència al servei de destruir un sistema social basat en la virginitat de la dona", diu Albertí.

El desig sexual de les dones

El burlador de Sevilla és un dels primers textos teatrals on, segons Albertí, apareix el desig sexual de les dones. "Fins aleshores era moneda de canvi, però aquí hi ha dones com la reina i la pescadora de Tarragona que desitgen sexualment el Tenorio", apunta el director, que considera que la rebuda de l'espectacle "dependrà de la mirada dels espectadors". Mikel Arostegui és l'encarregat de donar vida al protagonista acompanyat d'intèrprets com Miguel Ángel Amor, Cristina Arias, Isabel Rodes i Arturo Querejeta. En total hi haurà tretze actors a l'escenari i música en directe basada en l'òpera Don Giovanni de Mozart. Al centre de l'escenari hi haurà una taula de marbre de set metres de llarg amb una estructura "amb molta màgia", diu Albertí.

A banda d'El burlador de Sevilla, la CNTC portarà també dins del Grec una versió d'El diablo cojuelo de Luis Vélez de Guevara. Es tracta d'una proposta protagonitzada per Rhum & Cia, amb dramatúrgia de Juan Mayorga i direcció d'Ester Nadal, que s'estrenarà al Teatre Condal el 19 de juliol. D'aquesta manera, la CNTC vol sortir de Madrid –on té la seu– i acostar-se a altres territoris. "Fem teatre contemporani amb autors clàssics –explica el director de la CNTC, Lluís Homar–. La companyia és d'àmbit nacional i per això estem fent un procés de descentralització per arribar a un públic que, si no, no té possibilitat de conèixer tot el que fem".

stats