Fita teatral: 'El fantasma de l'Òpera' arriba per primera vegada a Barcelona
El musical es representarà en una versió renovada amb Ana San Martín i Daniel Diges al capdavant
BarcelonaSi hi ha un espectacle que es pugui considerar el rei dels musicals, des de fa gairebé 40 anys, és El fantasma de l'Òpera. El muntatge d'Andrew Lloyd Webber, estrenat originàriament el 1986 al West End de Londres i el 1988 a Broadway, ha revalidat any rere any el seu tron com un dels musicals més vistos i més premiats al llarg de la història. Considerat un clàssic del gènere, fa més de 30 anys que l'espectacle es representa als Estats Units i al Regne Unit de forma ininterrompuda, però fins ara mai ningú l'havia portat sencer a Catalunya. Els primers a fer-ho són la productora Lets Go, en una proposta impulsada per Antonio Banderas, representada en castellà i que ja ha estat en cartellera els dos darrers anys a Madrid. Ara farà temporada al Teatre Tívoli de Barcelona del 23 de setembre i a l'1 de febrer de l'any que ve.
El musical està basat en la novel·la homònima del francès Gaston Leroux, publicada en 1911, i de la qual Adesiara acaba de fer l'edició en català amb traducció d'Anna-Maria Corredor. El fantasma de l'Òpera, ambientada al segle XIX, explica l'obsessió que un geni desfigurat sent per una soprano, una història fosca i terrorífica que transcorre entre escenaris i catacumbes. Ana San Martín i Daniel Diges es posen a la pell dels protagonistes, en una versió que manté la partitura del musical però que n'ha renovat la posada en escena per adaptar-la al Tívoli i als teatres de l'estat espanyol per on passarà la gira. De fet, el projecte sorgeix davant la impossibilitat de trobar un teatre a Madrid que, per dimensions, pogués acollir la versió original del musical. "Amb l'Antonio Banderas vam proposar a Lloyd Weber fer-ne aquesta adaptació, que va acceptar. Ara nosaltres tenim la versió original per a tots els territoris de parla hispana. Al novembre l'estrenarem a Mèxic i després també farem gira per l'Amèrica Llatina", explica el productor executiu de Lets Go, Iñaki Fernández.
L'espectacle està dirigit per Federico Bellone, que ha treballat per oferir-ne una versió més moderna. "L'escenografia és totalment nova i hi hem incorporat molts efectes de màgia, sorpreses i canvis d'escena ràpids. És una producció enorme, però molt compactada perquè pugui entrar als teatres", assenyala Fernández. El muntatge manté bona part del repartiment de Madrid i els 15 músics en directe, capitanejats per Miquel Tejada i instal·lats en un fossar "on hi passaran moltes coses".
Apropar els personatges
Un dels elements que també difereix respecte a la versió original del musical és, segons els actors, l'aproximació que han fet a la manera d'interpretar els personatges. "És una història d'època, però hem fet un esforç per apropar-los a avui dia sense deixar de ser respectuosos amb el material", subratlla Ana San Martín. Diges afegeix que la seva feina "és menys estàtica que en les propostes més clàssiques" i busca "una actuació menys rígida, més real".
Per als dos intèrprets, El fantasma de l'Òpera era des de feia temps una proposta que desitjaven. "Sempre havia tingut la bonica obsessió de poder interpretar la Christine. És un honor immens portar-la ara a Barcelona", diu l'actriu, que als escenaris catalans també ha protagonitzat High School Musical (2009) i Mar i cel (2014). "És el personatge que sempre he volgut fer, de seguida l'he entès i me l'he fet meu", afirma Diges, que també va protagonitzar High School Musical al Tívoli.