Teatre
Cultura  /  Teatre 11/05/2022

Lluís Homar porta el ‘Hamlet’ de Lope de Vega al Romea

El teatre acull deu funcions de 'Lo fingido verdadero'

2 min
Una escena de l'obra 'Lo fingido verdadero'.

BarcelonaLa Compañía Nacional de Teatro Clásico, que dirigeix Lluís Homar a Madrid, arriba aquest dijous al Teatre Romea de Barcelona. Fins al 22 de maig hi farà deu funcions de Lo fingido verdadero, “el Hamlet de Lope de Vega”, tal com recorda Homar. “És un text que m’entusiasma”, explica l’actor i director barceloní, que va descobrir l’obra gràcies la recomanació del dramaturg madrileny Juan Mayorga. “Llegint el text aplaudia”, insisteix Homar per remarcar l’impacte d’una obra escrita probablement el 1608, si fa no fa quan Lope de Vega va publicar Arte nuevo de hacer comedias, un assaig en vers sobre com havia de ser el teatre comercial. “D’alguna manera, Lo fingido verdadero seria la posada en pràctica de la teoria”, diu Homar. “I com Shakespeare a Hamlet, Lope de Vega fa servir el teatre dins del teatre per descobrir al veritat”, assegura el director del Romea, Josep Maria Pou.

Contemporània de Coriolà, de Shakespeare, Lo fingido verdadero és un tríptic ambientat en l’Imperi Romà de finals del segle III, quan Dioclecià arriba al poder, i principis del IV, quan l’emperador desferma una cruel persecució contra els cristians. Homar ho explica amb una quinzena d’intèrprets entre els quals hi ha Arturo Querejeta, Israel Elejalde, Aisa Pérez i Silvia Acosta. Tot plegat comença com “un drama històric violent” que mostra la lluita pel poder mentre bona part dels actors es miren l’escenari des de la platea. Després arriba Dioclecià, “el pacificador que hi posa ordre”, i entra en escena Genís, l’actor que “feia burla del martiri dels cristians” alhora que feia servir el teatre per aconseguir l’amor de la primera actriu de la companyia.

Genís, convertit en el motor dramàtica de l’obra, viu tant el personatge que "es fa cristià i acaba sent màrtir" (de fet, és el sant patró dels comediants). “Lope utilitza Genís per demanar a la dramatúrgia que reivindiqui la seva enorme capacitat per portar-nos a veure les coses des d’altres perspectives”, diu Homar.

stats