PEDAGOGIA
Dossier 09/07/2016

Com treure la llufa a les matemàtiques

El Congrés Català d'Educació Matemàtica reuneix 600 professors per renovar-se

Núria Martínez
2 min
Un alumne utilitzant el mètode matemàtic de càlcul Kuman.

BarcelonaTreure’ls la llufa i convertir-les en una assignatura atractiva per als alumnes i per a la societat en general. Sota aquesta premissa se celebrarà a Barcelona el Congrés Català d’Educació Matemàtica des de demà fins dimecres, que comptarà amb més de 600 professors i que buscarà millorar l’ensenyament matemàtic des de l’escola bressol fins a la universitat. Es tracta del primer congrés que es fa després de 16 anys i la voluntat és que es repeteixi cada quatre anys. L’últim es va celebrar a Mataró l’any 2000.

“Volem arribar a consensos sobre com ha de ser l’educació matemàtica del futur”, apunta el coordinador general del congrés, Sergi Muria, que expressa que amb la trobada volen “compartir les formes de treballar del món educatiu”. El congrés disposa del suport majoritari del sector: la Societat Catalana de Matemàtiques, el Museu de Matemàtiques de Catalunya, el departament d’Ensenyament i la col·laboració de diferents facultats, entre d’altres. Bàsicament, durant els tres dies s’intentarà buscar fórmules per acostar les matemàtiques a la població.

Per aconseguir-ho, es crearan sinergies entre els professors, es compartiran pràctiques d’aula que afavoreixen l’ensenyament de les matemàtiques i es destacarà el seu paper en la formació integral de la persona, entre d’altres. “Intentarem definir les línies prioritàries que podem assumir en els pròxims anys”, explica Muria, que afegeix que ara hi ha un moviment important en diferents sectors per impulsar un ensenyament millor.

“Hi ha un esforç enorme per aconseguir-ho: el potent associacionisme que hi ha entre els ensenyants, l’abundant quantitat de concursos, tallers, fires… i l’elevat nombre de jornades i trobades de mestres i professors per compartir i difondre experiències en són una mostra”, defensa Muria. En aquest sentit, considera que “fruit de totes aquestes accions” es troben “en un moment de canvi en l’ensenyament de les matemàtiques en el qual caldria reflexionar sobre el què, el com i el perquè” les ensenyen.

El record de l’escola

Conscient que les matemàtiques sovint compten amb l’antipatia dels alumnes, el coordinador reivindica fórmules per recuperar la bona fama. “Sovint la gent té el record del que va viure a l’escola i per això les rebutgen”, lamenta. Per aconseguir revertir-ho, Muria creu que el congrés ha de servir perquè els docents vagin “tots a l’una” i per trobar un consens. “Si cadascú estira la corda per la seva banda és difícil que millorem”, explica.

Al congrés hi haurà debats específics, es proposaran les diferents línies d’actuació, s’analitzarà de quina manera s’ha de formar el professorat o com es pot potenciar l’ús de les matemàtiques en el dia a dia, entre d’altres.

stats