Amazon ja reparteix comandes en menys d'una hora a Barcelona

El gegant del comerç electrònic posa en marxa Prime Now, el servei ultraràpid per a usuaris 'premium' que distribuirà comandes des d'un magatzem de l'Eixample fins a 26 municipis de la província

Espetec, pebrots vermells, suc de taronja, piles i blat de moro. Aquesta ha estat la primera comanda que Amazon ha rebut a les 9.02 d'aquest dimecres al matí per al servei de repartiment Prime Now que el gegant del comerç electrònic acaba d'estrenar a Barcelona i a 26 localitats més del voltant. L'entrega s'ha servit en 22 minuts, des del magatzem del carrer Rosselló número 79 a l'Eixample, on hi ha més de  100.000 unitats en estoc d'unes 20.000 referències

El servei Prime Now d'Amazon, que va estrenar a finals de juliol a Madrid, només és per als clients 'premium' que tinguin l'aplicació de la plataforma al mòbil i lliura tota mena de productes en un màxim d'una hora a la ciutat de Barcelona i les més properes, i en dues hores a les localitats més allunyades de la capital. A Barcelona els clients que ho vulguin rebre en una hora hauran de pagar  5,90 euros , i si ho volen gratuït, l'entrega s'efectua en franges de dues hores entre les vuit del matí i les dotze de la nit. Un servei que només està disponible per a aquells usuaris que paguen una quota de 19,95 euros l'any per ser usuaris 'premium'. Entre les 27 localitats, comptant Barcelona, hi ha ciutats com Badalona, Sabadell, Sant Cugat del Vallès i d'altres com Tiana, Viladecans, Molins de Rei, Cornellà o Sant Adrià. 

Amb aquest llançament, Barcelona es converteix en la sisena ciutat europea que compta amb aquest servei i la segona d'Espanya, per darrere de Madrid. Val a dir que el local escollit per Amazon, l'antiga seu de l'editorial Gustavo Gili, compta amb 3.000 metres quadrats de magatzem, 200 metres quadrats més del que hi ha a Madrid. Els portaveus d'Amazon no han volgut detallar quants enviaments es poden fer al dia ni quin ritme d'enviaments s'efectuen a Madrid, o tampoc el nombre d'usuaris 'premium' que hi ha a Catalunya. Tot i això, asseguren que són una massa crítica suficient perquè aquesta inversió sigui rendible.

Un magatzem sense ordre aparent

Aquest nou magatzem optimitza al màxim la distribució d'aquestes 20.000 referències seguint la metodologia pròpia d'Amazon. Concretament, els productes estan distribuïts de manera aleatòria per tots els passadissos, barrejats, sense una classificació per categories –més enllà de la separació obligatòria dels productes alimentaris dels d'higiene, per exemple–. Així, cada prestatge té un codi de referència que en determina la ubicació i, per exemple, es poden trobar brics de llet al costat d'un assecador dels cabells o una ampolla de cava. Quan rep una comanda, l'operari d'Amazon rep una ruta optimitzada a l'escàner que porta a la mà i que el guia pels passadissos perquè pugui anar omplint les bosses de la manera més eficient possible. 

Entre les referències que es podran comprar hi ha tota mena de productes: aliments frescos, refrigerats i congelats, begudes, productes per a nadons, llibres, CD, consoles, joguines o fins i tot equipaments esportiu.

El servei també permetrà aconseguir productes locals, com poden ser la botifarra d'ou, la salsa Espinaler o una escalivada, accedint a la botiga especialitzada en productes catalans pensada per als clients del servei a la zona de Barcelona.

Proveïdors locals

Per poder oferir productes frescos, Amazon ha incorporat a la llista de proveïdors diferents operadors de Mercabarna, així com empreses i productors locals. El director d'estratègia de Mercabarna, Pablo Vilanova, considera que aquests acords permeten als operadors obrir una nova via de comercialització dels seus productes. A més, Amazon ha estrenat a Barcelona la venda de productes frescos 'bio'. A acords com el de Mercabarna cal afegir-hi les aliances que proliferen cada vegada més entre establiments tradicionals a peu de carrer i els súpers en línia. De fet, justament aquesta setmana Amazon va tancar un acord amb Dia i el mercat de San Antón de Madrid per afegir els seus productes al seu catàleg en línia. Els portaveus d'Amazon han aclarit que l'aliança "funciona molt bé a Madrid", però no han volgut avançar els plans per a Barcelona, en aquest sentit. 

Per exemple, el servei Prime Now d'Amazon permetrà a l'empresa catalana de iogurts Pastoret incorporar la venda 'online' per primer cop a la seva història. Això "permet que els nostres clients puguin gaudir gairebé instantàniament dels nostres productes frescos", ha indicat el director de la companyia làctia de la Segarra, Xavier Pont.

Repartiment ecològic

Per fer el repartiment, més del 50% dels vehicles d'aquest servei seran elèctrics –incloent-hi bicicletes elèctriques–, amb la qual cosa Amazon tindrà a Barcelona la flota ecològica més gran d'Europa. El servei de logística és externalitzat amb SEUR i Ara Vinc. "És una manera totalment nova i increïblement còmoda de comprar", ha dit François Nuyts, director d'Amazon.es, que ha destacat també la sostenibilitat dels vehicles que s'utilitzaran per als repartiments.

Més continguts de