El port de Barcelona pren tràfic a Algesires i València pel conflicte dels estibadors

El volum de contenidors es dispara un 33% a l'enclavament català, mentre cau a l'andalús i al valencià

El conflicte dels estibadors té conseqüències col·laterals. Malgrat que el tràfic de mercaderies als ports espanyols continua augmentant, el conflicte laboral de l'estiba n'ha modificat el tràfic, i els grans enclavaments portuaris de l'Estat, el port de la badia d'Algesires i el de València han estat els més afectats, en benefici del de Barcelona, on el tràfic s'ha disparat.

Les estadístiques de Puertos del Estado, l'organisme del qual depenen els denominats ports d'interès general, ho demostren. El tràfic general als ports espanyols ha augmentat un 4,88%, fins als 82,52 milions de tones.

El port de Barcelona guanya 33 milions el 2016, un 16% menysI la compravenda de mercaderies ha pujat un 3,91% en el conjunt de ports de l'Estat, fins als 36,88 milions de tones, en el registre acumulat de gener i febrer (les darreres dades disponibles). Però mentre que  el tràfic de mercaderies al port de Barcelona s'ha disparat gairebé un 29%, fins als 5,88 milions de tones, en el cas del port d'Algesires ha caigut gairebé el 5%, amb poc més de 10 milions de tones, i en el cas de València la caiguda ha estat del 3,26% i s'ha quedat per sota dels 10 milions de tones.

Això es atribuïble, segons fonts portuàries, al desviament de vaixells des dels ports més conflictius, com són els grans enclavaments d'Algesires i València, a ports menys conflictius, com Barcelona.

Aquest efecte encara es nota més en el tràfic de contenidors, que necessita més feina d'estiba i logística per a la càrrega i descàrrega dels vaixells.

Tràfic de contenidors

(en nombre de TEU, l'equivalent a un contenidor estàndard de 20 peus)

Segons les estadístiques de Puertos del Estado, en el registre acumulat de gener i febrer d'enguany, el tràfic de contenidors als ports espanyols ha augmentat un 1,92%, fins als 2,33 milions de TEU. Però els dos primers ports de l'Estat en tràfic de contenidors han experimentat importants descensos.

En el cas del port de la badia d'Algesires, els dos primers mesos de l'any es van manipular 685.765 TEU, quan l'any anterior havien estat 739.909, és a dir, s'ha registrat un descens del 7,32%. És similar el que passa amb el port de València, on el tràfic acumulat de gener i febrer ha pujat a 695.440 TEU, quan un any enrere van ser 755.746, cosa que significa un descens del 7,98%.

Per contra, al Port de Barcelona els dos primers mesos de l'any s'han manipulat 428.032 TEU, per 320.544 dels mateixos mesos de l'any anterior. Aquest augment en més de 100.000 TEU significa un increment del 33,53%.

Més continguts de