L'anunci de Pfizer dispara l'Íbex-35 més d'un 8%, la pujada més gran en una dècada

Tot i això, els mercats encara estan lluny de recuperar tot el que han perdut per culpa del covid-19

La farmacèutica Pfizer, famosa per haver inventat la Viagra fa dues dècades, ha elevat aquest dilluns els ànims de les borses de tot el món tan aviat com ha anunciat que la seva vacuna contra el covid-19 funciona en el 90% dels casos. Els mercats ja respiraven amb optimisme en la primera sessió, des que es va saber que Joe Biden ja és el president electe dels Estats Units, però l’anunci de Pfizer ha sigut una bomba amb unes conseqüències espectaculars: l’Íbex-35 ha viscut la seva pujada més forta en una dècada (+8,6%) i la resta de borses del món han experimentat increments amb pocs precedents.

Els protagonistes dels ascensos han sigut les empreses més afectades per la pandèmia. A Espanya, per exemple, el sector turístic ha encapçalat els guanys, amb Meliá (+37%) i IAG (+26%) com a líders del selectiu. I també s'han trobat en posicions molt destacades els bancs com Bankinter (+20%), el Santander i el Sabadell (+19%). El mercat ha celebrat "l’arribada de l’esperança", explica Xavier Brun, gestor de Trea, després de setmanes ombrívoles parlant de la segona onada del coronavirus i de nous confinaments.

Registres com aquests han portat una lògica alegria als inversors, àvids de bones notícies, però no emmascaren la dura realitat: encara els queda molt per recuperar les pèrdues acumulades durant els llargs mesos de pandèmia.

Tot i la pujada d'aquest dilluns d’IAG, per exemple, la companyia encara porta acumulat un 52% de caiguda si mirem l’evolució del valor des de l'1 de gener. En el cas de Meliá, la caiguda acumulada és del 44%. El mateix passa en els casos del Sabadell (-70%), el Santander (-45%) i Bankinter (-42%).

" Rallies alcistes com aquest sí que els havíem vist algunes vegades", diu Xavier Brun. "El que no havia vist mai era una diferència tan gran entre els que pugen i els que baixen", puntualitza.

Càstig als beneficiats per la pandèmia

Efectivament, l’altra cara de la moneda de la jornada són les enormes caigudes que han viscut empreses a les quals la pandèmia havia beneficiat. Zoom, que s’ha fet d’or amb les videoconferències durant la pandèmia, queia prop d’un 13%, i Netflix ho feia més d’un 5%. O Dräger, una empresa especialitzada en material quirúrgic i mascaretes, que ha baixat un 7%. Fins i tot la catalana Reig Jofre, que es va disparar abans de l’estiu gràcies al fet de disposar d’un complement alimentici que semblava tenir efectes beneficiosos contra el covid, ha baixat prop d’un 6%.

La tendència s'ha repetit arreu. A l’Eurostoxx 600 (el selectiu que agrupa les 600 principals empreses cotitzades d’Europa) les dues empreses més penalitzades han sigut Hellofresh, una empresa alemanya dedicada al repartiment de menjar a domicili, i Ocado, que es dedica al lliurament de la compra dels supermercats a casa dels clients.

Un cop més, però, aquests resultats estan molt lluny del que s’ha registrat des de principis d’any. Zoom, per exemple, porta acumulada una pujada del 540%. Tot i no ser tan escandalós, en el cas de Reig Jofre l’ascens és del 69% des de l’1 de gener.

“A llarg termini, les borses es mouen pels beneficis [de les empreses], però a curt es mouen per les expectatives i els sentiments –reflexiona Brun–. I el sentiment, després de la notícia de Pfizer, és que hi ha esperança”.