L’automoció retreu al Govern la manca d’un pla per al sector

El president del CIAC busca alternatives al macrocentre de FP de Martorell davant el bloqueig polític

El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) creu que falta un pla estratègic del Govern per fer front als reptes de futur del sector, que està en plena transformació. El president del CIAC, Josep Maria Vall, va dir ahir que l’actual “és un moment d’oportunitats i de reptes”, i va lamentar que s’està “perdent aquest tren” perquè les administracions no han fet plans estratègics. “L’administració catalana, i també l’espanyola, fan tard”, va afirmar. Segons va dir, per fer front als reptes del 2030 hi hauria d’haver ja un pla acurat que analitzi la situació actual, els objectius que es volen assolir i les dotacions econòmiques necessàries.

El macrocentre de FP de Martorell, bloquejat pel xoc dins del Govern

El president del clúster va ser clar: “El 2030, si les empreses no fan els deures, possiblement el 75% hauran desaparegut”. Uns deures que passen per adaptar-se al nou model, basat en el concepte de mobilitat, el vehicle elèctric i la connectivitat, així com en el canvi d’hàbits dels consumidors, que ja no volen un cotxe com a propietat, sinó que desitgen un servei de mobilitat.

“Han canviat les necessitats de la gent”, va dir Vall, que també es va referir a l’aposta per l’electrificació: “Si volem fer cotxes elèctrics hem de fer alguna cosa per portar a Catalunya fabricants de bateries”, va indicar. Les noves tecnologies no contaminants són el gran repte del sector a què s’ha de fer front i, segons Vall, això només es podrà fer si les empreses catalanes busquen aliances amb empreses d’altres llocs molt basades en la tecnologia. “Han de ser socis no tant financers com industrials”, va dir.

El CIAC creu que també és clau per al futur la formació dels treballadors de la indústria i, en aquest sentit, Vall va dir que el clúster està buscant alternatives al macrocentre de formació professional de Martorell, que està bloquejat per diferències en el si del Govern, com va avançar ahir l’ARA. El president del CIAC va lamentar que sembla que el departament de Treball no vulgui “donar a aquest centre la importància que té per al sector”, i va ser clar: “Si a nosaltres no se’ns vol, buscarem solucions”. “Treballem en alternatives, perquè no podem esperar més”, va afegir Vall.

El president del CIAC va destacar que a l’octubre semblava que tothom estava d’acord en impulsar aquest centre, que porta quatre anys aturat, i es va donar de termini fins al 31 de desembre per treure a licitació la gestió, però “malauradament no ha tirat endavant”. Vall va recordar que aquest centre estava preparat per acollir uns 13.000 alumnes per curs, per fer formació dual relacionada amb la indústria de l’automoció, i tot just en té un centenar que no són estudiants, sinó aturats que fan formació ocupacional. “S’ha desvirtuat totalment”, va reblar.

Més del 10% del PIB

El clúster va encarregar a KPMG una radiografia del sector, que, amb una facturació anual de 23.842 milions d’euros, suposa més del 10% del PIB de Catalunya i dona feina a 143.400 persones entre ocupació directa, indirecta i induïda. Però hi ha símptomes de canvi. El 2018 es van matricular a Catalunya 185.105 cotxes, un 2,8% menys que el 2017.

El sector, però, no són només els dos grans fabricants, Seat -que l’any 2018 va batre tots els seus rècords de producció, vendes i beneficis- i Nissan -que acaba d’anunciar 600 acomiadaments a la planta de la Zona Franca-, sinó que hi ha una multitud d’empreses auxiliars i de components, moltes de les quals mitjanes i petites. L’estudi destaca la pèrdua del pes d’Europa. Per al 2030 es calcula que menys del 5% dels cotxes es fabricaran al Vell Continent. I el 2040 es pronostica que un 30% seran de bateria elèctrica, un 23% elèctrics de pila de combustible, un 25% híbrids i només un 22% de motor de combustió interna.

LES CLAUS

1. Per què és tan important la formació?

Tot el sector reconeix que cal una reconversió dels treballadors, perquè els cotxes no són només mecànics, sinó que cada vegada estan basats més en tecnologies menys contaminants. El cotxe autònom i connectat està canviant el sector. Abans quan un consumidor anava a comprar un cotxe, preguntava per la potència, la velocitat i aspectes similars; ara el consumidor demana per la connectivitat, segons el president del CIAC.

2. Què està fent el clúster?

Com que el macrocentre de FP sembla que no tira endavant, està buscant acords amb altres centres de formació. A més, obrirà la seva pròpia plataforma a estudiants de màster, universitats i cicles formatius perquè puguin fer els seus treballs sobre casos reals, segons va explicar el director del clúster, Josep Maria Vall.

3. Quins reptes té la indústria?

La fabricació de cotxes al món està canviant el seu centre, que passa de l’Atlàntic al Pacífic. La Xina es converteix en la punta de llança i Europa perd pistonada. A més d’aquest canvi, hi ha altres reptes, com el nou model basat més en els serveis de mobilitat que en la possessió d’un vehicle que està el 70% del temps aparcat, o els nous sistemes de propulsió nets d’emissions basats en els motors elèctrics o l’hidrogen. També la connectivitat, la digitalització i la conducció autònoma formen part d’aquesta nova realitat. Catalunya, sense plantes de bateries, no pot fabricar avui cotxes elèctrics.