Competència defensa les gasolineres sense personal amb carburants més barats

Reclama que se suprimeixin les barreres d'entrada al negoci per afavorir els consumidors

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMV) beneeix les gasolineres 'low cost' com una manera d' afavorir el consumidor i critica les restriccions que han posat algunes comunitats a aquestes benzineres, especialment obligant que hi hagi almenys un empleat.

En un informe publicat aquest dijous, Competència deixa clar que de vegades "una legislació 'a priori' dirigida a protegir els interessos del consumidor i l'usuari pot, a la pràctica, no beneficiar-lo". I destaca que en el cas de les gasolineres, obligar que tinguin personal "no beneficia els consumidors ni en termes de preus, ni de seguretat ni de qualitat de servei".

Això entra en contradicció amb la legislació de Navarra, Andalusia, Castella-la Manxa i Aragó, que obliguen que a les gasolineres, encara que siguin automatitzades i d'autoservei, hi hagi almenys un empleat.

En el cas de Catalunya, no és obligatori que a les gasolineres hi hagi personal per atendre els consumidors, si bé la possibilitat ha estat sobre la taula. La patronal del sector, l' Associació Provincial d'Estacions de Servei de Barcelona (Apesbcn), que presideix Manuel Amado, va demanar l'any passat al Govern una regulació, i l'anterior conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, es va comprometre a estudiar-ho, però encara no s'ha aprovat cap legislació.

Les gasolineres 'low cost' són un fenomen que ha augmentat durant la crisi. Segons l' Associació d'Operadors Petroliers (AOP), que reuneix les principals companyies de gasolineres de bandera –BP, Cepsa, Galp, Repsol, Saras i Shell–, entre el 2007 i el 2014 a l'Estat es van obrir 2.000 noves gasolineres, malgrat que la venda mitjana de carburant per estació de servei ha passat de 3,5 milions de litres el 2007 a només 2,4 milions de litres el 2014. Això vol dir que hi ha més punts de venda i menys carburant per vendre, cosa que ha disparat els costos unitaris de la distribució. 

Segons la patronal de gasolineres, el fenomen de les estacions de servei sense personal comporten la destrucció d'ocupació a les gasolineres properes, ja que en no poder competir en costos es veuen obligades a acomiadar part del personal. Segons fonts sindicals, això podria suposar la pèrdua de fins a 9.000 llocs de feina.

Però Competència considera que el nombre de gasolineres 'low cost' a l'Estat està encara molt per sota que a altres països europeus, perquè hi han barreres d'entrada al negoci, com pot ser l'obligació de tenir almenys un empleat, o altres de referides a mesures de seguretat obligatòries de la instal·lació o de protecció al consumidor.

L'organisme que presideix José María Marín Quemada també considera que, per fomentar la competència, s'hauria de permetre que les cooperatives que tenen els seus propis punts de servei de combustible puguin obrir-los als no-socis, que es beneficiarien així també dels preus més barats.

Competència destaca que, encara que no hi ha un cens clar de gasolineres 'low cost' a l'Estat, el seu nombre està per sota del que passa a altres estats de la Unió Europea. La CNMC, d'acord amb les dades de la patronal, calcula que hi pot haver unes 300 estacions de servei desateses (sense personal), aproximadament un 5% del total, quan per exemple a Bèlgica són més del 18%, a Dinamarca gairebé el 66%, a Holanda més del 27% i a Suècia més del 61%.

Carburants més barats

Això té una traducció immediata en els preus. Segons les dades de la CNMC, a Àustria la gasolina eurosúper de 95 octans a les gasolineres que no tenen personal és un 7% més barata que les que sí que en tenen, a Bèlgica un 6,1% més barata, a Noruega un 4,5% més barata o a Holanda un 3,1% més barata.

A Espanya això també passa. El litre d'eurosúper a les gasolineres de bandera se situa entre 1,154 i 1,200 euros el litre, mentre que a les gasolineres 'low cost' val de mitjana 1,140 euros el litre, i a les dels hipermercats és encara més barata, 1,116 euros el litre. El mateix passa amb el gasoil, que a les gasolineres tradicionals costa entre 1,017 i 1,061 euros el litre, mentre que a les independents no arriba a l'euro i es queda en 0,984 euros el litre, i als hipermercats, en 0,956 euros el litre.

Per això, Competència conclou que " cal eliminar els obstacles d'entrada al mercat i dinamitzar el segment de les estacions de servei desateses en el tram minorista, amb la finalitat d'eliminar la discriminació per formats i facilitar l'entrada d'operadors al mercat".