Economia 24/11/2015

Espanya investigarà les emissions de CO2 de 30 marques de cotxes

El govern espanyol garanteix les ajudes a la compra de vehicles fins al juliol vinent

Elena Freixa
2 min
La Comissió Europea ha encarregat als països que investiguin la indústria de l’automòbil després de l’escàndol de les emissions que afecta el grup Volkswagen.

BarcelonaLes irregularitats en les emissions de diòxid de carboni (CO) que Volkswagen ha reconegut en alguns dels seus models poden no ser un cas aïllat de la marca i han posat sota sospita tota la indústria de l’automòbil. Seguint les recomanacions de la Comissió Europea, el ministeri d’Indústria va anunciar ahir que farà inspeccions a vehicles de 30 marques diferents per comprovar si també emeten més CO del que consta a les seves fitxes d’homologació. El ministre José Manuel Soria va explicar que es prendran mostres de diferents cotxes aviat per certificar si el cas se circumscriu només a Volkswagen -que ja ha reconegut 800.000 cotxes afectats per aquestes desviacions- o bé afecta altres fabricants.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El fet que un cotxe emeti més CO del que se li atribueix a la fitxa té implicacions perquè influeix, per exemple, en la catalogació que fan alguns països de cotxes de baixes emissions que els dóna dret a avantatges fiscals o a circular per algunes zones urbanes. En el cas d’Espanya, Volkswagen ja s’ha compromès a tornar al govern espanyol les ajudes del pla d’incentius a la compra -el PIVE- en els casos dels vehicles afectats per aquestes irregularitats.

L’import que haurà de tornar el grup a les arques públiques no està clar perquè no ha concretat el nombre de cotxes que es van vendre amb les condicions del PIVE i que ara es demostra que emeten més CO del compte. El grup alemany ha reconegut només que a Espanya hi ha 50.000 vehicles afectats per les desviacions però no ha dit quants van beneficiar-se dels 1.000 euros de subvenció als compradors.

El pla PIVE, que ja va per la vuitena edició, tindrà continuïtat almenys fins al juliol del 2016. El ministeri d’Indústria va confirmar ahir la nova pròrroga que li demanava el sector i ara només falta que el consell de ministres aprovi una nova partida de fons per allargar-lo més enllà de finals d’any, que era la data límit fins ara. El govern espanyol no va donar detalls sobre les condicions que imposarà en aquesta nova pròrroga, però en el PIVE 8 encara vigent ja es va rebaixar la subvenció de 2.000 a 1.500 euros per vehicle i també es van endurir les condicions dels clients per accedir a aquestes subvencions. El programa d’ajuts va unit fins ara a la compra d’un vehicle nou que emeti per sota dels 120 grams de CO per quilòmetre.

Alemanya estén les sospites

El cas del COés un flanc que s’ha afegit a la crisi que travessa el grup Volkswagen després que es descobrís que havia instal·lat un dispositiu per amagar les emissions reals d’òxids de nitrogen (NOx) en 8,5 milions de cotxes dièsel. Tot apunta que l’escàndol dels dièsel tampoc es quedarà només dins dels murs del grup de Wolfsburg sinó que pot afectar competidors.

Alemanya té en marxa una investigació sobre les emissions contaminants de 23 marques de vehicles i, tot i que no ha donat detalls concrets, ja ha deixat caure que ha comprovat “elevats valors d’òxids nítrics en diferents condicions de conducció i ambientals”. Entre les marques inspeccionades per l’Oficina Federal Alemanya de Vehicles a Motor (KBA) hi ha Opel, Renault, Toyota, BMW i una llarga llista, a més de les mateixes Audi i Volkswagen.

stats