Foment defensa que rescatar les autopistes de Madrid no és "llençar els diners"

El ministeri justifica que no té sentit tancar infraestructures que cada vegada "s'utilitzen més"

Assumir les autopistes radials que han fet fallida no vol dir "llençar els diners". És el missatge que ha intentat traslladar el ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, en una entrevista a TVE aquest matí. De fet, Catalá considera que fins i tot poden ser "un bon negoci" perquè "acabaran costant menys que si s'haguessin construït directament a càrrec dels pressupostos" i no mitjançant un contracte de concessió.

El ministre també ha aprofitat el missatge de la recuperació per recordar que el trànsit en aquestes vies ha augmentat els últims mesos: "No té sentit tancar infraestructures i encara menys si cada vegada s'utilitzen més".

Foment ha fet una crida a la calma després que fa només uns dies el govern espanyol es comprometés a quedar-se les vies R-3 i R-5, que ara mateix estan en fallida. El jutge pretenia tancar-les al trànsit dijous i aturar l'hemorràgia de diners que suposen, però finalment va accedir al fet que totes dues carreteres passin a mans del govern de Madrid el juliol de l'any que ve.

Es tracta d'un altre rescat 'in extremis', perquè a banda d'assumir el cost de la infraestructura, el traspàs també inclou una indemnització que el govern espanyol haurà de pagar a les concessionàries –Abertis, ACS, Sacyr i Bankia– i que pot variar entre els 300 i els 600 milions d'euros.

Catalá hi treu importància i assegura que "el negoci no ha sortit bé perquè el volum de trànsit no permet recuperar els diners invertits i el contracte preveu que si la concessió fa fallida passa a mans de l'Estat". "És lògic que si et quedes amb les carreteres, paguis el que valen", afegeix el ministre, "no és llençar els diners [...] ni de bon tros".

Malgrat això, Foment admet que haurien preferit una altra solució: "Hauríem preferit que la concessió fos sostenible, hem treballat per fer-ho possible i fins i tot ens vam plantejar una renegociació del deute", ha explicat Catalá, en referència al pla de rescat que havien pensat el 2014 per a aquestes dues vies i sis més que també tenen problemes.

Segons les dades del ministeri corresponents al mes d'agost, gairebé 11.000 vehicles circulen cada dia per la R-3 Madrid-Arganda, un 6% més que fa un any. En el cas de la R-5 Madrid-Navalcarnero l'augment és de l'11%, però tot i així té menys conductors, 7.500 diaris.