El Govern notifica als registradors que quedaran fora de la gestió tributària

Economia tira endavant el desplegament de l'Agència Tributària malgrat no tenir encara aprovats els pressupostos

El Govern ha decidit tirar endavant el projecte per desenvolupar l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) i prescindirà de la feina que actualment fan les oficines de liquidació del registradors. En una reunió aquest dilluns, el secretari d'Hisenda, Lluís Salvadó, ho ha notificat al degà dels registradors, Luis Suárez, i demà dimarts ho farà formalment per escrit.

D'aquesta manera, el Govern ha decidit tirar endavant el desplegament de l'ATC, malgrat que encara no s'han aprovat els pressupostos per a l'any 2017, que hauran d'incloure les partides adients per fer front a les despeses materials i de personal d'aquesta implantació. No obstant això, el secretari d'Hisenda, Lluís Salvadó, considera que el desplegament es podria fer fins i tot sense els pressupostos, perquè hi ha alternatives.

Lluís Salvadó: “Hem de poder recaptar tots els tributs d’aquí a 16 mesos, el Govern dirà si ho fem”La Generalitat ha decidit denunciar els 2 convenis que té amb els registradors. El primer finalitza el 31 de desembre d'enguany i té un cost de 500.000 euros. Per aquest conveni els registradors es fan càrrec fins ara de la digitalització de documents de l'ATC en unes instal·lacions de Valldoreix.

L'altre conveni, que és el més important, té un cost per a la Generalitat aquest any de 27,5 milions d'euros. Aquest conveni s'ha de denunciar amb antelació i, per tant, en fer-ho ara la Generalitat s'assegura que la seva vigència acabarà el 31 d'octubre del 2017, malgrat que el Govern té previst fer-se càrrec de la feina que ara fan els registres per a l'ATC, com a molt tard, l'1 de setembre de l'any que ve.

Les oficines liquidadores dels registres (53 a tot Catalunya) reben un 36% de les autoliquidacions de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats (ITPAJD) i de l'impost de successions i donacions. Però només un 16% correspon a liquidacions de particulars, ja que el 20% restant ho fan professionals (gestors, assessors fiscals, advocats i altres), i cada cop més s'incentivarà que ho facin de forma telemàtica.

Futur dels treballadors i 20 M€ d'estalvi

Retirar la liquidació a les oficines dels registradors pot deixar sense feina 277 empleats dels registres que ara fan aquestes tasques, segons el deganat dels registres. La Generalitat té previst obrir una convocatòria (com que és un conveni i no un contracte, no es pot subrogar el personal) per facilitar l'accés d'aquests empleats a un lloc de feina com a funcionaris interins, en un concurs que serà públic i obert, però en el qual es tindrà en compte la seva experiència.

Paral·lelament, l'ATC ja ha començat els tràmits per al seu desplegament. Ara té 4 oficines, i al febrer en pensa obrir una altra al carrer Joan d'Àustria de Barcelona per donar cobertura al Barcelonès nord. A més, ja ha tret a licitació el lloguer dels locals per fer 15 oficines més. En total seran 19 oficines de l'ATC i, a més, s'implantaran 10 punts de servei en oficines de diputacions i consells comarcals, per atendre al públic, i es comptarà també amb el paraigua de les 142 oficines de Tributs de Catalunya, amb el qual es pensa donar cobertura a tot el territori, malgrat les queixes d'alguns municipis perquè no tindran oficina pròpia, quan ara sí que en tenen dels registradors.

Així, el 2017 serà l'any del gran creixement de l'ATC, perquè també es farà càrrec de la recaptació executiva, que ara té contractada a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT). Així, segons el Govern, implantar l'ATC comportarà un estalvi d'entre 17 i 20 M€, ja que malgrat els costos, s'estalviaran el 27,5 milions que ara es paguen als registradors, i que l'any que ve serien més de 29 milions, i els 10 milions que es paguen a l'Agència Estatal. A més, la Generalitat cobrarà dels ajuntaments i diputacions –entre els quals, el de Barcelona– per fer la recaptació executiva, que ara els fa l'Agència Estatal.

Segons les previsions d'Economia, l'ATC de Catalunya, que ara té uns 385 empleats, anirà ampliant la plantilla progressivament l'any vinent per arribar als 800 empleats.

Els registradors diuen que el perdran 100 milions

Després de la reunió, el deganat dels registres ha fet un comunicat en què assegura que si la Generalitat assumeix el primer de setembre la liquidació hi haurà un incompliment del conveni, ja que aquest finalitza el 31 d'octubre de l'any vinent, i per tant, "s'haurà d'actuar en conseqüència".

A més, han assegurat que en la reunió no s'han concretat les solucions per assumir la plantilla per part de la Generalitat. Segons els registradors, gran part de la recaptació de les revisions de les declaracions les fan ells, i si la Generalitat assumeix la liquidació sense una transició ordenada "les arques públiques deixaran d'ingressar 100 milions d'euros" a l'any, i, a més, adverteixen d'un perill de col·lapse amb el qual el cost podria pujar a 400 milions.

Més continguts de