IAG compra Air Europa per 1.000 M€ amb l'objectiu de convertir Madrid en un gran 'hub' aeri

La matriu d'Iberia i Vueling anuncia un acord amb Globalia

IAG ha arribat a un acord amb Globalia per comprar tot el capital social d'Air Europa per 1.000 milions d'euros, que s'abonaran en efectiu al tancament de l'operació, segons ha anunciat aquest dilluns el hòlding aeri.

IAG, que és la matriu de companyies com British Airways, Iberia, Vueling, Level o Aer Lingus, ha comunicat l'acord aquest dilluns a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

De la fallida a trencar el monopoli d'Iberia: vuit dates clau en la història d'Air Europa

En concret, gràcies a la compra el hub de Madrid d'IAG es transformarà en un "veritable rival" per als quatre hubs més grans d'Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres Heathrow i París Charles de Gaulle.

L'operació suposarà el reposicionament d'IAG "com a líder" al mercat del trànsit aeri entre Europa i l'Amèrica Llatina i el Carib i oferirà

IAG desisteix de comprar Norwegian

El benefici per acció augmentarà durant el primer any complet i la rendibilitat sobre el capital invertit d'IAG augmentarà en el quart any després del tancament, assegura l'empresa. S'espera que el tancament de la transacció tingui lloc a la segona meitat del 2020 després d'obtenir les autoritzacions oportunes.

Segons Willie Walsh, conseller delegat d'IAG, "l'adquisició d'Air Europa suposa afegir a IAG una nova aerolínia competitiva i rendible, fer de Madrid un hub europeu líder i permetre que IAG aconsegueixi el lideratge de l'Atlàntic sud, i així generar un valor financer addicional per als accionistes".

Per a Javier Hidalgo, conseller delegat de Globalia, la incorporació de la seva companyia a IAG "suposa un enfortiment del present i futur de la companyia, que mantindrà la línia seguida per Air Europa durant els últims anys". "Estem convençuts que serà un èxit que Air Europa s'incorpori a un grup com IAG, que ha demostrat durant tots aquests anys la seva aposta pel desenvolupament de les aerolínies que els conformen i pel hub de Madrid".

Sota el control d'Iberia

Segons han explicat les companyies, l a marca Air Europa serà conservada inicialment i la societat seguirà sent un centre d'ingressos autònom dins d' Iberia, dirigida pel conseller delegat d'Iberia, Luis Gallego .

Segons IAG, s'espera que l'adquisició generi guanys en el primer any complet després del tancament de l'operació i que augmenti la rendibilitat sobre el capital invertit d'IAG en els quatre anys següents.

L'adquisició es finançarà amb deute extern. Després del tancament, s'espera que el deute net respecte del resultat brut d'explotació (ebitda) d'IAG sigui 0,3 vegades més gran com a resultat de l'operació, en comparació amb l'1,2 registrat al final del tercer trimestre del 2019.

IAG ha acordat pagar 40 milions d'euros en el cas que no s'obtinguin les autoritzacions reguladores pertinents i que alguna de les parts decideixi trencar l'acord.

L'adquisició no requereix l'aprovació de la junta d'accionistes d'IAG. Els actius bruts d'Air Europa a 31 de desembre del 2018 eren de 901 milions d'euros. Els beneficis abans d'impostos atribuïbles a Air Europa per a l'exercici finalitzat el 31 de desembre del 2018 van ser de 67 milions d'euros.

Divisió entre els sindicats

Els sindicats CCOO i UGT i la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (Pimem) han considerat que la compra d'Air Europa per part d'IAG és "una mala notícia" per a l'economia balear. Segons han declarat als mitjans el secretari general de CCOO a les Balears, José Luis García, i el secretari general d'UGT a les Illes, Alejandro Texías, els sindicats estan "molt preocupats" per la situació dels treballadors, que esperen que no es vegin afectats.

Per la seva banda, el president de Pimem, Jordi Mora, s'ha referit als principals efectes negatius que podrien succeir, si es confirma l'absorció, i que serien "un increment de preus i la reducció de freqüències".

Malgrat les pors dels sindicats balears, les federacions estatals no veuen l'operació amb mals ulls. "Es crearà un grup molt potent a nivell nacional i multinacional i això hauria de ser en principi bo per als treballadors de les dues línies aèries", ha assegurat José Manuel Pérez, secretari federal del sector aeri d'UGT. El sindicat assegura que estaran vigilants els propers mesos, però "tot i això, considerem que és una bona notícia per als treballadors per a l'empresa i per al país".

En les diferents reunions mantingudes s'ha comunicat als sindicats que les principals sinergies a curt termini seran en ingressos, més que en costos, de manera que se suposa que no es veuran afectades les plantilles ni les seves condicions. A més, de moment, les dues empreses, Iberia i Air Europa, mantenen els seus respectius convenis.

Per la seva banda el secretari general del sector aeri i serveis turístics de CCOO, Jon Herrera, assegura que aquesta unió "no té perquè ser negativa per als treballadors i no té perquè haver-hi cap problema".

El conseller delegat d'Air Europa, Javier Hidalgo, ha volgut calmar el personal, adreçant una carta als treballadors en que comunica l'acord amb IAG que, segons diu, podria rebre l'autorització de les autoritats de la competència en el segon semestre del 2020. " Fins l'obtenció de les referides autoritzacions, Air Europa i les aerolínies d'IAG seguiran competint com fins ara", assegura Hidalgo.

El primer executiu de Air Europa defensa l'operació perquè permetrà que la companyia "s'incorpori a un grup sòlid, integrat per cinc aerolínies que han crescut i millorat el seu rendiment dins del grup, i que s'han beneficiat de totes les oportunitats que el grup els ofereix, de les que també es beneficiarà Air Europa". A més, destaca que "la marca continuarà operant dins d'IAG de forma separada, sense integració de la seva plantilla en cap de les restants companyies aèries del grup IAG".

Líder europeu de llarg radi

El conseller delegat d'Air Europa assegura que amb la integració la companyia "passarà a formar part del grup d'aerolínies en cinquè lloc a Europa en nombre d'avions de llarg radi amb 63 avions, just per darrere de KLM, amb 65".

"Vull assenyalar que aquesta operació garanteix el futur de la companyia i és una gran oportunitat per a tots els professionals del grup", conclou Hidalgo, que a més assegura que "les operacions de manteniment i de serveis de terra tindran assegurats tots els contractes a llarg termini" i "aquesta operació implica que es mantindran els convenis i els drets històrics dels treballadors".

Més continguts de